fredag 24 maj 2013

Bedövande vackert

Så vackert det är ute i våra trädgårdar och i vår natur just nu. Alldeles bedövande vackert! 

Idag tog jag mig tid att bekanta mig lite närmare med min röda vinbärsbuske. Den blommar för fullt just nu med massor av hängen. Knäböjandes framför denna lilla buske, möttes jag av dessa små skönheter...

Vinbärsblommor
...alldeles bedårande! Aldrig har jag tänkt på att dessa buskar har så fina blommor. Har ni??+

Vår häck av spirea blommar också för fullt just nu. En massa vitt "fluff" ramar in min lilla örtagård. Men underbart är ju som bekant kort, och det gäller att njuta fullt ut och tanka sig full med alla dessa vackra blommor - stora som små.

Miljontals små spireablommor :)
Sedan måste jag bar också visa er mina odlingar. Det växer så det knakar, och rädisorna jag sått är på god väg upp.

Ser ni mina rädisor??
Citronmeliss, timjan, isop och kryddtagetes

Hmm, här har vintern varit hård...
Sista bilden här ser inte lika "poppig" ut. Dessa kryddor planterades förra sommaren (förutom rosmarinen), och vintern har varit ganska omild mot dom. Oreganon är grön och fin, och den franska dragonen kommer sig. De olika timjansorterna och vinterkyndeln ser ganska skruttiga ut, men det finns faktiskt liv i även dessa. Kärlek, vatten och lite värme tror jag kommer att göra susen för dessa små liv.

I morgon väntas roligheter. Tjejmiddag... (Kan man förresten kalla det så när alla har passerat 40-års strecket?). Hög tid att planera menyn. Ett är säkert, det blir en riktigt smaskig "kaga" till kaffet. Den är i alla fall bestämd redan...

       Hoppas ni alla får en riktigt härlig helg!

                          Lev väl!
                          /Lotta


1 kommentar:

  1. Härligt med en egen kryddträdgård!
    Vår är väl kanske inte lika tjusigt arrangerad, men det växer så det knakar i alla fall.
    Just oregano och citronmeliss har ju en förmåga att bre ut sig nå´t enormt!
    Igår köpte vi ny timjan och persilja att plantera, för de från i fjol ser inte mycket ut för världen.

    Kram!

    SvaraRadera