söndag 5 maj 2013

Godaste "knäcket"

När jag var iväg på kurs för ett par veckor sedan blev jag bjuden på ett himmelskt gott knäckebröd bakat utan "vanligt" mjöl. Istället använder man majsmjöl som ger brödet en vacker gyllene ton.

Supergoda knäckisar

Nyttigt och väldigt, väldigt enkelt att baka. Så jag tänkte dela med mig av receptet till er alla.

MAJSKNÄCKEBRÖD

2 dl majsmjöl
1 dl pumpafrön
1/2 dl linfrön
1/4 dl solrosfrön
1/2 dl olivolja
2 dl kokande vatten
ev 1 msk torkad rosmarin
flingsalt

Blanda alla torra ingredienser. Häll över olivolja och kokande vatten och rör ihop till en deg.
Kavla ut tunt mellan två bakplåtspapper (ju tunnare desto godare). Strö över flingsalt och grädda i 150 graders ugn i en timme. Bryt i bitar. 

  
Sedan är det bara att äta och njuta! Ett tips är att göra dubbel sats, för de är försvinnande goda :)...

                            Lev väl!
                            /Lotta

 



 

3 kommentarer:

  1. Åh, det knäckebrödet är supergott! Bakar det ibland.
    Funkar även att byta ut majsmjölet mot mandel och/eller kokosmjöl:-)

    Må så gott!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket gott det var i det knäckebrödet! Jag sparar receptet. Tack för att du delar med dig Lotta! :)

    Förra sommaren hände något, jag drabbades av knäckebrödspassion. Jag minns att jag åt ett vansinnigt gott knäckebröd på Gotland och där började det. Och sedan dess köper jag knäckebröd som en tok. Tunna och sprödbakade ska de vara. Så detta måste ju bara testas. :)

    Sköt om dig Lotta och hoppas att du har det gott i värmen.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Det knäcket gör vi oxå i tid och otid! Sååå smarrigt!

    SvaraRadera