tisdag 19 mars 2013

I väntans tider...

Ute stormar det och snön yr rundor. Inte så mycket ny snö uppifrån, utan det känns mest som om vår Moder Jord har bestämt sig för att omfördela det som redan finns.

Jag har just avverkat fyra arbetsnätter på sjukhuset, och sitter nu bekvämt tillbakalutad i min mysiga fåtölj. Sådär allmänt trött och seg som man kan vara efter några vakna nätter... En mugg härligt värmande Chai-te, datorn i knäet och min ständige lille fyrbenta följeslagare kloss intill mig. Sämre kan man ha det en tisdagskväll i mars vill jag lova!

Men ändå, i väntans tider... På den där som vi alla längtar efter. VÅREN!! Den lyser ju med sin frånvaro utanför fönstret. Denna uppiggande livsbejakande årstid som vi bleknosade nordbor så innerligt trånar efter. Men vad är det det gamla talessättet säger? "Bra kvinna reder sig själv!"

Så jag tog tag i detta här med våren. Jag fixade en liten "mini-vår" med löfte om en stundande sommar här inne istället :)...
Min lilla vårträdgård
Timjan, oregano och rosmarin i köksfönstret ger livsandarna "första hjälpen" med omedelbar effekt. Bara att se dessa små skönheter och känna deras livskraft, dra med handen genom grönskan och låta sig förföras av deras fantastiska doft, gör att snön utanför genast känns mindre närvarande.
Gott, vackert och nyttigt!
Och färgklicken - det otroligt vackra granatäpplet - som så villigt lyfter fram skönheten hos det gröna... Jag blir alldeles varm och lycklig bara av att titta på det! 
"Havets dagg"- Rosmarinus officinalis
Nu väntar ett tidigt sänggående i renbäddad säng - salongsarbete i morgon :). 

En fortsatt fin kväll i stormen önskar jag er alla.

                           Lev väl!
                           /Lotta

2 kommentarer:

  1. Hej hej!

    Tittar in till dig en stund.

    Intressant det där med djurkommunikation. Vi har också kaniner, så mysiga små djur eller våra är inte så små förstås för vi har belgisk jätte.

    Synes igen....

    SvaraRadera
  2. Jag gillar din mini-vår Lotta och i år verkar det som vintern tänker vara en riktig segis. Så vi får väl ta in våren istället och jobba oss utåt. :) Det är svårt att tro det med tanke på att snön faller utomhus, men våren finns ju där bakom hörnet och väntar. Snart....

    Ta hand om dig och tack för alla omtänksamma ord hos mig. Vad glad jag blir.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera