måndag 10 december 2012

Smarrigaste kolorna

I går gjorde jag sönernas favorit julgodis; kolor. Dom lär inte vara så många dagar, så det blir nog ett par kok till innan jul...

Jag använder mig av ett recept som jag tagit ur vår lokaltidning för många år sedan. Det är stensäkert!! Kolorna blir sådär fantastiskt mjuk-sega som man vill ha dom. 

Det puttrar i min gryta...

HEMLAGAD KOLA:
100g smör
2dl vispgrädde
3dl strösocker
1dl ljus sirap
1msk glykos
1tsk vaniljsocker

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. tillsätt grädde, socker, sirap,glykos och vaniljsocker. Koka utan lock tills smeten håller för ett kulprov. Det tar ca 15-30 min, rör om då och då.
Om du vill kan du smaksätta med tex kakao, saffran, lime, lakritspulver eller pepparkakskryddor. 
Häll upp smeten i en oljad form och låt svalna. Skär eller klipp lagom bitar. Förvara kallt.

Så mumsiga!
Jag kan lova att dom är försvinnande goda!
Ett tips är att lägga kolorna i en vacker burk och ha med sig som "gå bort present", brukar vara väldigt uppskattat.

Vaniljkola
Men det är väldigt sött och fett, så räknar man kalorier så gäller det att njuta med måtta...

                           Lev väl!
                           /Lotta 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar