måndag 17 december 2012

Sex minuter...

Varken mer eller mindre tid tar det för mig att koka knäck!

Just nu är det inte så mycket nyttigheter här på bloggen, men ack så gott! Ibland måste man få ge sig hän åt lite onyttigheter oxå. Vad är det man brukar säga? "Det är inte tiden mellan jul och nyår som är den viktiga att lägga matfokus på, utan det är den mellan nyår och jul...." - nå´t i den stilen tror jag i alla fall.



Men åter till knäcken! Jag använder mig av ett väldigt gammalt recept som jag en gång fick av en arbetskamrat. Hon i sin tur hade fått det av sin farmor tror jag. Det är knäck kokt helt utan grädde (!), men med desto mer smör :). Men dom är bus-enkla och snabba och göra. OCH stensäkra!! 
Jag har aldrig misslyckats med dom! De blir så där sega som knäck ska vara, men de stelnar i rumstemperatur, håller form och konsistens och förvandlas INTE till sug-knäck som inte vill lossna från pappret.
Med andra ord HELT SUVERÄNA :)!!

Knäck utan grädde:

1 kkp socker
1 kkp sirap
1 hg smör
½ hg hackad mandel
1 msk skorpmjöl (=ströbröd)


Socker smör och sirap blandas i en tjockbottnad gryta/kastrull. När det kokt upp röres skorpmjölet i, och därefter den hackade mandeln.



 

Kokas 5-7 min (jag kokar det alltid exakt SEX minuter), gör kulprovet. Jag har blivit så modig att jag skippar kulprovet, jag vet att storleken på mina kaffekoppar i kombinationen med tiden sex minuter ger perfekta knäck :). Skeda snabbt upp i formar. Förvaras kallt.

 

Så sedan är det bara att gömma undan för övriga familjen om man vill ha några kvar till julafton...


                            Lev väl!
                            /Lotta
 

3 kommentarer:

  1. Mums! I morron blir det andra satsen knäck för denna jul (som inte börjat ännu). Jag glömde alltså att gömma dem för Boyzen...! ;)
    Ha en fin kväll du med!
    Kram från mig! ♥

    SvaraRadera
  2. Sv: Fina, fina du! Du är ju bara helt fantastisk! TACK för din omtanke, dina tankar och att du delar med dig! Ja, det känns verkligen som en person jag skulle vilja träffa. Han vet EXAKT vad han talar om och vad det handlar om! Så klok!

    Många varma och goa kramar till dig från mig! ♥

    Ps. Jag är ledsen för din skull i din sorg efter din arbetskamrat! KRAM

    SvaraRadera
  3. Men åhhh! Detta recept måste jag bara testa:-) Tack! Så roligt med ett gammalt recept med mått i kaffekoppar:-) Låter nästan för bra för att vara sant:-) SEX minuter??:-)
    Tror jag ska testa dina kolor med som omväxling till mina egna!

    Skäms en aning att jag inte hälsat på dig här tidigare och tackat för dina fina svar på utmaningsfrågorna! Vilka bra svar!! Och tack också för kureringstipset. Just nu har jag bara ingefärste hemma så jag får ta mig en runda till affären i morgon och hoppas det halsonda ger med sig. Har liksom inte tid med sånt nu innan jul!

    Stor kram cecce

    SvaraRadera