onsdag 19 december 2012

Det luktar jul

"Det luktar jul" kan man höra ibland. Men hur luktar jul?? Det kan väl vara doften av julskinka, Jansons frestelse, brunkål, köttbullar eller kanske rentav gran eller hyacinter.

Men oftast tror jag att vi förknippar doften av jul med julens olika kryddor. Kanel, kardemumma, ingefära, kryddnejlika, stjärnanis och olika citrusfrukter såsom apelsin och clementin... Alla dessa olika dofter i en salig röra blir jul för mig.

Kardemumma

Igår var jag i pysseltagen och gjorde julpotpurrier. Doftar underbart! I små skålar som placeras lite här och var i huset får man dessa varma goa dofter i näsan vart man än befinner sig.

Fina ekologiska kryddor
Kryddorna jag använde i gårdagens doftblandning var krossad kanel, torkad ingefära i bitar, kryddnejlika, kardemumma och hela kanelstänger.

Kardemumman mortlas...
Kardemumman mortlas lite lätt innan den blandas med övriga kryddor. Sedan packade jag härligheterna i cellofanpåsar...


... för vidare transport till Brunnshälsan där de finns till försäljning för er som inte själv vill pyssla och blanda :).

Gott och väldoftande!!
Och vet ni, det fina i kråksången med detta potpurri är att ni kan precis lika gärna brygga te på det! Så om ni inte vill ha det som yttre mysfaktor så har ni ett riktigt härligt, kryddigt väldoftande julte istället. Inre mysfaktor...

(Vill du blanda eget te eller potpurri så hittar du råvarorna i Brunnshälsans kryddhylla - ett stort sortiment av ekologiska kryddor och örter).

                           Lev väl!
                           /Lotta

2 kommentarer:

  1. Nu har jag gjort dina sexminutersknäck! Tack för det receptet. Blev jättegoda! Jag länkade till dig i kvällens inlägg. Var bara tvungen att dela med mig av receptet:-)

    Hoppas du haft en fin dag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  2. Megastor tävling hos mig och lica.nu
    Vore pinsamt tråkigt att du ej fick tillfälle att kika in + ångrar dig att just DU kika förbi
    Mellan mina inlägg ligger en banner, du kommer bli förvånad över ALLA sponsorer + en känd artist, vem kan det vara ?

    Carlssons Cykelaffär, Landskrona - 2 cykellampor
    Datapryl, Landskrona - Messless Laddare www.datapryl.se
    3 x Kvinna & Man, Landskrona - Sjal
    Väskshopen, Landskrona - Börs
    Leksakshuset, Landskrona - Sällskapsspel
    Julis Kosmetik, Malmö - Skönhetsprodukter

    SvaraRadera