måndag 29 oktober 2012

Mjölfritt

De senaste 13 månaderna har jag haft en väldigt annorlunda mathållning jämfört med tidigare i livet. I jakten på en bättre hälsa, och för min del handlade det mycket om att nå en lite mer hälsosam vikt, blev det till att göra helt om. Hur mjuk, snäll och gosig jag än tycker att Barbamamman är så är det inte hälsosamt att dela figur med henne...

Jag har rakt av plockat bort all "vitt" (utom blomkål möjligtvis...). Inga spannmålsprodukter såsom mjöl och pasta, inget ris, ingen potatis, inget socker, och när jag var som allra skötsammast så åt jag inga mejeriprodukter heller. LCHF undrar många då? Nej, inte riktigt... LC kan jag väl hålla med om, men oftast inte HF - i alla fall inte en massa mättat fett. Men för all del, nötter och fröer har jag varit ganska frikostig med.



Tråkigt?? Icke!

Jag har försökt hålla fokus på allt gott som finns att äta enligt detta sätt, och inte på allt som bör undvikas. Efterhand som kroppen blivit lättare i hyfsat snabb takt, och jag har blivit piggare blir belöningssystemen aktiverade ändå, men på ett så mycket mer konstruktivt vis.

Men det skall alla veta, att vägen är verkligen inte spikrak! Tidvis är jag ute och rör mig i riktigt gungfly, och kan omöjligt hålla mig på den inslagna vägen. Olika omständigheter gör att det är lätt att tappa fokus, och det är då så svårt att ta sig tillbaka på den "rätta" vägen. Tänk så många inövade (o)vanor man har - helt utan att behöva anstränga sig för att plocka fram dom!! Och så ska man behöva anstränga sig så mycket på att plocka bort dom...

Men det går att hitta alternativ till det mesta, allt ifrån pajskal och bröd till efterrätter. Ett enkelt bröd som jag bakar ibland innehåller absolut inget vanligt mjöl och är ändå fantastiskt gott.

MJÖLFRITT BRÖD

2 dl mandel
2 dl helt linfrö 
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
4 dl valnötter el solrosfrön (jag brukar ta lie av varje)
250 g Kesella
6 ägg
(och så brukar jag hälla i 1 dl kokosflingor om jag har hemma)

Klä en avlång "sockerkaksform" med bakplåtspapper. Mal mandeln. Mixa linfrö i en mixer. Häll i fiberhusk. Häll över den malda mandeln och linfröna i en bunke.


Tillsätt bakpulver, salt, nötter, fröer och ev kokos och blanda runt detta.Häll i Kesella och ägg och rör om ordentligt. Fördela smeten i formen och grädda i 175 grader i ugnens nedre del i ca en timme.

Stjälp upp brödet och låt svalna innan det är dags att hugga in. Förvara sedan brödet i kylen, eller skiva upp och frys in. Då kan man plocka fram en skiva när man vill ha, och alltid ha ett fräscht bröd. Ett väldigt gott och nyttigt alternativ till "vanliga" mackor, sprängfullt med nyttigheter och fina fettsyror. Men det är tämligen energirikt, så om man vill tappa i vikt så är det till att tänka på hur många skivor man stoppar i sig :)...


                          Lev väl!
                          /Lotta 

1 kommentar:

  1. Sv: Tack fina du! Och visst är det så...:)
    Kram från mig!

    SvaraRadera