lördag 27 oktober 2012

Lyxfrukost

Butikernas hyllor svämmar ofta över av olika flingor och muslisorter. Oftast är dessa ganska tråkiga och smaklösa tycker jag.
Så istället för att köpa dessa brukar jag göra egna blandningar. Kreativt och mycket godare och billigare...

Som vanligt när jag gör något i köket så är det lite "man tager vad man haver...", men dagens  blandning innehåller följande:

LYXIG FRUKOSTBLANDNING 

5 dl havregryn
5 dl dinkelflingor (enl orginalrecept ska det vara rågflingor)
1 dl riven cocos
1 dl dinkelkli
2 dl solrosfrön
100 g hackade hasselnötter
100 g hackad mandel
1 msk kanelpulver
½ dl rårörsocker
½ dl neutral olja
1½ dl vatten
1-2 dl torkade blåbär ( russin enl originalet...)

Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Blanda vatten och olja i en liten skål. Stänk sedan detta vatten över grynblandningen, och krama in vätskan så den blir fördelad i hela blandningen.

"Kramad" grynblandning
Lägg på bakplåtspapper på en braspanna. Rosta i 200 grader i ugnen i ca 30 min. Ta ut och rör om några gåneger under tiden. Passa noga - det är lätt att det blir bränt annars...

Låt muslin svalna på braspannan, och blanda sedan i russinen (eller blåbär eller gojibär eller vilka bär eller torkad frukt du vill ha).

Frukostlyx!!
Sedan är det bara till att njuta tillsammans med fil eller yoghurt. Tycker du att du vill ha en lite sötare musli så är det bara till att öka upp mängden socker - själv försöker jag få mina socker-råttor här hemma att äta mindre socker...

              Fortsatt gó helg till er alla :)!

                         Lev väl!
                         /Lotta

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar