söndag 14 oktober 2012

Hud-analfabeter eller?

Efter gårdagens dramatiska kväll har lugnet lägrat sig i hemmet. Sonen är vid mycket gott mod, och har inte så jätteont.

Gårdagen  på Kiviks Musteri var en trevlig tillställning. Vädret var inte på arrangörernas sida, vilket gjorde att dagen kanske var lite mindre välbesökt än vad man hade önskat och räknat med. Men jag tyckte att det var hyfsat med folk ändå...

Vi var tre utställare/föreläsare som hade blivit inbjudna att medverka. Gemensam nämnare för oss var att vi alla tre sysslar med naturlig hudvård på olika vis; Susanne från Rhapsody of Wellnes jobbar med hudvårdsbehandlingar samt har en egen handgjord hudvårds serie. 2Nilsson  från Höör representerades av den ena "Nilsson" - Mia. Detta lilla företag har tillverkning av en liten naturkosmetisk hudvårdsserie. Och sen var det jag från Brunnshälsan. Och jag jobbar ju mest med behandlingar, kurser och försäljning av råvaror. Men dagen till ära hade jag (som ni vet) tillverkat lite olika ekologiska hudvårdsprodukter.

Mitt lilla bord




Man träffar många trevliga människor en sådan här dag, och en del är väldigt intresserade av ett naturligt leverne. Köpkraften var dock inte på topp precis, men så kan det vara ibland.

MEN förutom våra tre företag så fanns det även ett fjärde företag på plats. Ett amerikanskt hudvårdsmärke som fungerar som någon form av "pyramid" försäljnings företag. Detta företag var representerat av två (väldigt trevliga) damer klädda i svart dräkt och högklackat, och med en massa små märken och pins på kavajslagen. 
Ett företag som absolut inte pysslar med ekologisk eller naturlig hudvård hur gärna de än önskar att det skulle vara så... 

Det jag finner MYCKET anmärkningsvärt är att deras bord med fabriksgjorda färdiga kemiska bomber till hudvård var det som väckte mest intresse hos besökarna!!
Vad är det som gör att man hellre väljer att använda produkter  fulla av syntetiska ingredienser och tillsatser? I detta fallet handlar det inte ens om att det är billig smörja typ det man kan handla tonvis av på ÖB eller Ge-Kås för en spottstyver. Nä, här var det smörja som var bra mycket dyrare än de förstklassiga produkter som erbjöds bara några meter bort. 

Jag kan inte komma på någon annan förklaring än att större delen av svenska folket måste vara hudanalfabeter! Man tvättar sig i skräp (=produkter innehållande mängder av syntetiska ingredienser som är mycket hudirritanta), man smörjer sig med skräp (samma som tidigare kommentar) och äter skräp.

Summan av kardemumman är att man då också mår skräp!! Och är SÅÅÅ förvånad över att man är så torr i hyn, har torra läppar, besvär med magen, är så trött etc, etc... Konstigt??

Istället för att öppna upp för en helt annan värld fylld av liv!
Äta mat som belastat Moder Jord så lite som möjligt vid framställningen, och som belastar våra kroppar med så lite gift som möjligt, samtidigt som den tillför så mycket näring som möjligt. Använda hudvård som belastat miljön så lite som möjligt vid framställning, och som istället för att belasta våra kroppar jobbar med att bygga upp och stödja hudens och kroppens egna funktioner. 

Vad är det som gör att man ångar på i samma gamla hjulspår, och bara fortsätter att må mindre bra? Jag vet inte! Är det bekvämlighet? Okunskap? Ovilja?

Gårdagens föreläsning var väl ett tecken på hur läget är. Bland alla besökare var det ÅTTA personer som ville lyssna och lära om detta med naturlig hudvård...

Jag i "födelsedagsklänningen" :)
                           Lev väl!
                           /Lotta


 

3 kommentarer:

  1. Tråkigt med så dålig uppslutning. Förstår du blir besviken på allt jobb du lagt ner.
    Men jag tror det stavas TÅLAMOD. Det tar lååång tid för oss att bli medvetna!
    Du har förmodligen levt "i den här världen" länge, länge...men det tar lång tid att öppna upp ögonen på oss andra, som - precis som du säger - ångar på i invanda hjulspår!

    Tycker ändå det är viktigt att inte ge upp!

    Och så kan jag inte låta bli att undra...2Nilsson...Mia Nilsson, skriver du? Höör. Det är nog Mia Nilsson jag vet? Hörby? ;o)

    SvaraRadera
  2. Glömde ju säga...
    Så underbart (!!) det måste vara att komma i födelsedagsklänningen!! Jag är så himla imponerad!! (och avis...) Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir inte besviken längre. Har varit med ett tag nu... Tålamod har du rätt i, men det är inte min starkaste sida precis. Man jag blir glad av att läsa att du tycker att jag ska fortsätta min kamp. Ibland känner jag mig som en eko-faschist när jag har skrivit en del av mina blogginlägg.
      Mia kommer kanske från Hörby - trevlig var hon i alla fall, och fina produkter hade hon med sig!

      Kram, Lotta

      PS. Tack för din fina komplimang :)

      Radera