måndag 15 oktober 2012

Lördag på en måndag

I lördags kväll blev som bekant inget alls som som planerat. 

Middagen som var tänkt blev aldrig av, men alla råvaror var inhandlade. Och igår var den skadade sonen hemma, så då fick menyn efter hans tandstatus.

Så idag har jag och yngste sonen haft lördag på en måndag (i alla fall gällande middagen...). Mannen är på handbolls-funktionärs kurs, och S är i sin lya i Ystad, så vi blav bara två till bordet.
Fräscht och ekologiskt, örterna från egen odling...
Kvällens meny: Ört och färskostfylld kyckling filé. Till det ratatouille med fetaostcréme och frön, och L fick även örtbakad sötpotatis till det.

Det blev himla gott! Som alltid när man har mycket örter i maten tycker jag att det blir så många "rena" smaker.

Receptet på ratatouillen har jag hämtat ur Saltå Kvarns receptbok "Smaker från Saltå Kvarn", och det vill jag gärna dela med mig av.

Rataouille med fetaostcréme och frön
2 mellanstora zucchini
3 paprikor i olika färger
3 gula lökar
300g champinjoner (hade jag inga, så jag bytte mot en aubergine)
olivolja
3 vitlöksklyftor
2 tsk timjan
2 tsk oregano
2 tsk basilika (hade jag ingen så jag skippade det...)
1 tsk salt
svartpeppar
2 burkar krossade tomater
1 grönsaksbuljong tärning
200g god fetaost (ja -varför skulle man välja en äcklig ost??)
2 dl creme fraiche
1 näve rostade kärnor tex solrosfrön eller pumpafrön

Sätt ugnen på 200 grader. Skär grönsakerna i ganska stora bitar. Lägg zucchinibitarna i ett durkslag, salta dom och låt dra i 20 min så att de vattnar ur. Torka sedan bitarna med hushållspapper. 
Hetta upp olja i en stor tjockbottnad gryta och fräs alla grönsaker tillsammans med kryddor och vitlök i ca 5 min.
Tillsätt de krossade tomaterna och buljongtärningen och låt allt koka försiktigt i 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Olja en ugnsfast form  och hälli ratatouillen. Blanda smulad fetaost med creme fraiche...
Fetaost röran på gång...
 
... och klicka ut röran över ratatouillen. Strö över kärnor och gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter tills fetaosten fått fin färg.
Mästerverket!

Och jag måste säga att det funkade utomordentligt med lördagsmat en måndagskväll :)!



                         Lev väl!
                         /Lotta

2 kommentarer:

  1. Men gud vad det såg gott ut, vet du vad!
    Får nog printa ut och lämna till mannen...liksom "hinta" lite...hehe!

    Kram på dej & ha en finfin hösttisdag!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad det lät gott alltihop! :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera