måndag 8 september 2014

Välkommen måndag


Just denna veckan är måndag en bra dag. Jag har varit ledig efter att ha jobbat helg, och då är ju måndagen välkommen. Fast när jag tänker efter så är måndagar alltid välkomna hos mig - det är alla dagar. 

-"Har du hämtat in posten"? undrade mannen nu när han kom hem från jobb.
-" Nej, så långt från huset har jag inte varit idag" svarade jag.
Det har jag verkligen inte. Jag har tillbringat största delen av dagen i köket. 
Det är vackert väder ute, och då är det som jag skrev i förra inlägget, att det gäller att passa på att skörda och bereda sina kryddor och örter. Så det är precis det jag har gjort (och lite annat också). 


Chili- och basilikavinäger, basilikasalt med citron, boveteknäcke med kokos och rosmarin, citronmelisskakor och honungs- och hasselnötsbollar har knåpats ihop idag. Jag har gjort rosenpiller och nässelpiller som just nu håller på att torkas. En massa mynta har plockats in och lagts till tork. Behöver jag säga att det varit en doftexplosion i köket idag? Det har luktat polkagris (myntan på tork), rosmarin (från knäcket), bailika (från saltet) och nybakade kakor om vartannat - allt i en saligans röra. Och jag går bara omkring och myser!
Och så var det ju det där med den aldrig sinande tvätthögen... Tre maskiner tvätt har hunnits med att tvättas och få ut till tork. Så ni förstår att jag inte har hunnit ända ut till brevlådan också idag ;).


Citronmelisskakorna har jag gjort enligt receptet på "Blommiga småkakor" som jag har publicerat här på bloggen tidigare. Det jag gjorde annorlunda idag var att jag använde mig av färsk citronmeliss istället för torkad. Jag tog ganska mycket citronmeliss, ungefär fem stora kvistar som jag körde i matberedaren tillsammans med sockret (1½dl)...


...som sedan blandades med 200g smör och 5dl vetemjöl (alla ingredienser ekologiska såklart), till en vackert grönprickig deg...


...som sedan bakades ut till lagom stora kakor som fick gräddas i 200 graders ugn i ca tio minuter...


Och vips! De godaste småkakorna som man blir glad i hjärtat av. Varför inte att servera dem med en kopp härligt te gjort av just citronmeliss?


Nu ser jag fram emot veckans nästa dag - tisdag, som imorgon blir "TT". Keramikterminen börjar, och så har ju yogan redan kommit igång. Jippi!

Ha det gott!
/Lotta

6 kommentarer:

  1. Du låter så glad, det måste vara härligt att gå hemma i köket och fixa och dona! Citronmelisskakorna verkar jättegoda, måste prova dem, har gott om citronmeliss. Skrev en liten notis om dig på min blogg.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Härligt Lotta! Jag blir glad av att läsa ditt inlägg. Bubbligt och tillfreds på en och samma gång. Jag hoppas att du tagit med dig den sköna måndagskänslan in i resten av veckan och har det riktigt gott.♥

    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Lotta! Jodå, den sköna måndagskänslan har hängt i hela veckan :).

      Radera
  3. Oj, vad du hunnit med. Skulle gärna varit en liten mus i ditt kök och suttit och njutit av alla dofter och stök. Finns inget hemtrevligare än när det är full rulle i köket. Låter spännande med nässel- och rosenpiller. Vad kan man tänkas använda rosenpillren till? Godis eller...

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt med en kommentar från en ny(?) läsare!
      Visst är det härligt med full rulle i köket ja. Det ligger visst något i uttrycket att "köket är hemmets hjärta" - i alla fall här hemma hos oss.
      Rosenpiller är nog inte så goda som just godis, jag tror att det blir lite väl mycket "tvål" över smaken. Men ros är en hjärtevärmande växt som är väldigt nybildande för cellerna och ger en vacker hy, så en liten pilla då och då tror jag kan göra gott :). Om inte annat så doftar de fantastiskt, och är väldigt vackra att titta på...

      Radera