torsdag 4 september 2014

Så där alldeles bubblig


Idag känner jag mig så där alldeles bubbligt glad, så som man kan vara ibland. Kanske är det för att det slagits besöksrekord här på bloggen. Kanske är det för den fina responsen på mina små flaskor med väldoft. Eller för att jag ätit god lunch i solen med bästa väninnan. Eller kanske för att jag fått hem de snyggaste stövlarna som jag beställde i helgen. Det kan ju rentav vara så att det är allt ihop vackert paketerat i en helt vanlig septembertorsdag gör att jag känner mig så där bubbelaktig.


Att det fanns ett sånt intresse för att prova mina parfymer gjorde mig överraskad och väldigt glad. Inte för att det är parfymer som just jag blandat ihop, utan för att det finns ett intresse att använda saker som har så himla mycket mindre belastande effekt på vår miljö och på våra kroppar. 
Ni vet - ringar på vattnet liksom. Om någon använder tex en helt naturlig parfym, och nästa tycker att det luktar fantastiskt gott och vill prova på denna så sprider det sig vidare helt automatiskt. I mina drömmar är det så att till slut vill alla ha naturliga dofter omkring sig, i parfymer, tvålar, schampon, tvättmedel, diskmedel - ja, vad som helst. Och borta är då alla syntetiska dofter med sina skadliga ämnen som orsakar hormonstörningar och allergier. Och med eteriska oljor som doftsättare sker det även något med människors sinne. Subtil aromaterapi... Vilken vacker tanke! Låt oss starta en doftrevolution :)!!


Så just nu är postens gröna vadderade kuvert på väg lite kors och tvärs över Sverige, laddade med "ammunition" för att starta denna doftrevolution. Små flaskor med alldeles underbara Gudinnedroppar.


Dagens bubblighet har jag firat med lite bubbel. Det är det ni ser i glaset på dagens bilder; lavendelvinäger med mineralvatten och en liten klick honung.
Lavendelvinägern gjorde jag i somras när lavendeln blommade som mest. Man tar helt enkelt bara några kvistar lavendel och sticker ner i en flaska och fyller upp med ekologisk äppelcidervinäger. Förvara det sedan svalt till dessa att du skall använda vinägern. En liten skvätt i ett glas tillsammans med bubbelvatten och lite honung ger en himla god dryck. Söt, syrlig och blommig i ett. En förutsättning är förstås att man gillar smaken av lavendel...
Gillar man inte lavendel kan man göra detsamma med hallonvinäger eller blåbärsvinäger, det blir också jättegott!

Här nere i Skåne blommar lavendeln just nu en andra gång. Inte lika ymnigt som vid första blomningen, men fullt tillräckligt för att man ska kunna njuta, och för att man ska kunna göra vinäger om man missat detta innan.


Alldeles strax är det dags för mig att bege mig till jobbet på sjukhuset. Tre nätter i vårdverkligheten väntar. Men först en mugg av något gott te...

Ha det gott!

/Lotta

 

3 kommentarer:

  1. Jag väntar med spänning!
    Så småningom - men det kommer att ta tid - kan vi säkerligen få en bättre miljö men vi måste jobba hårt på det. Jobba med ringar på vattnet precis om du säger.
    Tack för tipset med lavendelvinäger! Min lavendel blommar om igen nu så jag ska göra lite vinäger.
    Ha det fint och jag hör av mig när mitt "doftvatten" kommit!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilken härligt bubblig och bra dag! Vi har lavendel i trädgården så kanske skulle jag försöka göra något av den...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig känsla att känna sig så bubbligt glad!
    Och du....jag går omkring nu här hemma, i en eufori och doftar helt ljuvlig! ;) ;)

    Kram

    SvaraRadera