torsdag 11 september 2014

Basilika för hela slanten


I måndags hade jag "kökstjänst" här hemma. Det är en tjänstgöring som jag för det mesta uppskattar, framförallt om den innefattar plockning, beredning och förädling av kryddor och örter. Och just så var det i måndags. Bland annat hade jag en massa basilika som behövdes tas omhand. 
Jag gjorde en vinäger och ett salt av den basilika jag hade.


Som alltid, när jag gör örtvinäger, använder jag mig av ekologisk äppelcidervinäger. Jag tycker att det blir godast av det. Vitvinsvinäger är i mitt tycke och smak lite för skarp. Men är det så att man gillar vitvinsvinäger mer så går det utmärkt att använda det istället (se bara till att den är ekologisk).


En ren glasburk eller flaska packas full med ört ( i det här fallet basilika), fyll sedan upp med vinäger tills växtmassan är täckt. Förvaras kallt, och gärna mörkt. Jag brukar aldrig "fiska upp" örten, utan låter denna vara i  hela tiden. Håller länge, länge...
Jag hittade nu i somras en bortglömd flaska vinäger med blandade örter som jag gjort sommaren 2011 - hur fin som helst, och JÄTTEGOD!


Förutom vinäger blev det ett salt med basilika som smaksattes med skal från en ekologisk citron.


Oraffinerat havssalt, en massa basilika och  lite citronskal kördes på högsta hastighet i matberedaren tills det blev en grön, vacker "geggamoja". Det är meningen att det skall vara MYCKET ört och lite mindre salt. Tyvärr kan jag inte ge er något exakt mått eftersom jag alltid gör salt "på känn".



Vill man så kan man använda saltet precis som det är, vått. Det blir lite svårare att fördela som strösalt men funkar utmärkt som smaksättare i mat. Vill man ha saltet torrt så låter man det antingen lufttorka på en bricka, eller om man är otålig som jag, så torkar man saltet i ugnen. Själv använde jag mig av ugnens eftervärme efter matlagning i måndags och tisdags, men annars kan man torka saltet på 50 grader tills det känns torrt.

När mitt salt hade torkat körde jag det ytterligare en gång i matberedaren för att finfördela örten ytterligare, sedan var det bara att hälla hela härligheten på en burk. Det doftar ljuvligt kan jag berätta...



Håll med - visst är det väl vackert! Så grönt och klorofylligt, fullt av liv liksom.

Man måste inte tvunget använda basilika som mat, utan det går utmärkt att göra te på denna fina lilla växt också. Färska eller torkade blad spelar ingen roll. Det blir ett aromatiskt te med kramplösande, lugnade och matsmältningsbefrämjande effekt. Tänk så bra!

Ha en fin kväll!

/Lotta
 

4 kommentarer:

  1. Mmm... Kan känna doften!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du har fått pengarna från mig!
    Tack för att du visar tillvägagångssätt och visst är ditt basilikasalt vackert!
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera