tisdag 16 september 2014

Pillertrillare


Förra veckan var jag "pillertrillare". Jag tillverkade nässelpiller och rosenpiller. Enkelt, men det tog lite tid att rulla alla de små pillren.

Jag brukar använda mig av nässelpulver dagligen eftersom det är ett så komplext näringstillskott. Nackdelen med nässelpulver är att det smakar inte så gott, men om det blandas ut i en smoothie så maskeras smaken av allt annat man blandar i.
Nu har jag haft en lång period då jag inte äter smoothie, och då har jag svårt att få i mig mitt nässelpulver. Då är piller ett alternativ.

Jag tog 1 dl pulver (nässla och ros använde jag mig av), 1 msk honung och så lite vatten (teskedsvis)och rörde ihop detta till en pasta.




Rosenpulvret gjorde jag av torkade rosenblad, och detta blev grövre än nässelpulvret (som är köpt som färdigt pulver), och det blev lite svårare att hantera. Nästa gång ska jag mortla det också. Denna gången körde jag bara rosenbladen i en elektrisk kaffekvarn.

När ingredienserna var ihopblandade var det bara till att rulla små kulor, ungefär i kaninpluttsstorlek (gör man för stora kan det vara svårt att svälja ner pillren).



Jag lade mina piller att torka i min örttork, men det går lika bra att låta dem torka i ett soligt fönster, eller i ugnen på 40 grader. Vill man inte torka går det bra att frysa sina piller, men då får de förvaras i frysen. 
De torkade pillren förvarar jag på mörka glasburkar, och de har en hållbarhet på flera år, men meningen är ju att de ska ätas och inte stå i en burk :)...



Så nu tar jag ca fyra små nässelpiller om dagen de dagar det inte blir någon smoothie. En himla smart lösning tycker jag :)!

Idag är det tisdag, vilket betyder keramik och yoga för min del. Jag hoppas även få bjuda S på middag på stan idag. Såna här tisdagar gillar jag :)!

Ha det gott idag!

/Lotta

1 kommentar: