söndag 9 mars 2014

Vårspaning

Helgens båda jobbnätter är avklarade, och jag vaknade upp strax efter middag till ett underbart väder. Solen sken från en klarblå himmel, och jag kände att jag var bara tvungen att få komma ut en stund.

Det blev lite vårspaning här hemma i trädgården - ffa i örtagården. Vintern har varit väldigt snäll till oss Österleningar, och det har redan tagit fart på växtligheten i odlingsbäddarna.


Dragon
 
Rosmarin


Gräslök

Salvia

Oregano
Dragon ser det ut till att bli mycket av - jag har tre plantor som verkar ta riktig fart i år. Det blir massor av mumsig dragonvinäger av det :)!
Rosmarinen jag planterade för ett år sedan är jättestor, och jag skördade av den så sent som i fredags. Lite lyxigt att ha kunnat skörda färsk rosmarin från trädgården hela vintern. Jag tänker göra ett litet experiment och täcka rosmarinen nu, så att den får skydd mot den starka vårsolen. Det är nämligen den som brukar ta knäcken på rosmarinplantorna som stått ute över vintern.

Även gräslöken har tittat upp en bra bit över jorden, den är ca fem cm hög. Blir nog tidig skörd i år...
Salviaplantorna ser ut att ha klarat denna vinter betydligt bättre än förra vintern. Då dog alla plantor utom en. I år är det liv i alla fyra minsann :).
Och så oreganon - massor av små gröna blad långt där nere i plantan bådar gott. Även de andra plantorna såsom citronmeliss, timjan, vinterkyndel och isop är på gång - härligt! 

Jag kan inte sluta förundras över kraften i växterna, över deras livscykel. Hur de efter att villigt ha grönskat och givmilt delat med sig av sina färger, dofter och smaker under hela sommaren sedan på hösten vissnar ner, för att sedan gå in i vintervila, och för att sedan till våren komma tillbaka med full kraft igen.

Timjan
Jag hoppas på vackert väder nästa helg då jag är ledig. Stora vårstädningen av trädgården är tänkt att gå av stapeln då :). En massa löv och skräp ska bort, inklusive förbrukade julgranar mm.
Och så vill jag vårstäda vår lilla glaspaviljong så man kan inleda årets utomhus fikastunder där, så där lite mitt emellan ute och inne. Idag var det riktigt varmt och gott därinne, men ganska trångt och stökigt...


Men även växterna i paviljongen ser ut att ha fixat vintern ganska bra. Olivträden är i hyfsat skick, och även citronverbenorna är gröna och fina i veden. Hoppas verkligen att de kommer sig!

Olivträdet ser ut att vara i gott skick...

Nu tänker jag hålla lite söndag och ägna mig åt en lång blogg-promenad. Jag har varit lite dålig på att både besöka bloggar och svara på kommentarer här på min egen blogg de senaste veckorna. Bättring utlovas!!

Ha en fin söndagskväll!

/Lotta

3 kommentarer:

  1. Jag vågar nog inte gå ut i förrådet och titta på vara stackars växter som står där. Är det liv i dem är det något av ett under...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har köpt hem jord och tänkte plantera lite örter inomhus här hemma. De som sätts direkt ute får vänta lite. Har haft lite otur med de som fått st ute hela tiden, haha. :)

    SvaraRadera
  3. Wow vad du odlar.
    Du behöver ju knappt åka till affären ;)
    Vad gott med färska kryddor.
    Kram!

    SvaraRadera