tisdag 18 mars 2014

Det tar sig minsann!


I dag har det varit en av de där favorit tisdagarna. Större delen av den har tillbringats i Ystad (som jag nästan kan benämna min andra hemstad...).
Jag körde hemifrån i förmiddags för att först hinna med lite hemliga uppdrag - båda sönerna fyller år inom de närmaste 14 dagarna, så det var presentjakt på schemat.
Efter väl uträttat uppdrag åt jag en god lunch innan det bar av till veckans kreativa eftermiddag i keramikverkstaden.

Denna termin har jag gett mig "den" på att jag ska lära mig att dreja. Det är inte lätt!! Den där lerklumpen lever sitt eget liv där på drejskivan, och vill inte som jag. Bara det att centrera den på mitten är så himla svårt. Och skulle man mot förmodan känna att den är hyfsat centrerad och jämn, så skiter det sig i nästa steg.
Sneda, vinda och ojämna kan man väl säga är den gemensamma nämnaren för mina alster. OCH rustika! De är inga lövtunna skålar här inte.

Men som man säger - Rom byggdes inte på en dag, och detsamma gäller mina drejar-talanger. Men det tar sig minsann!! 
Dagens sista alster blev nästan inte alls sned minsann. Jag blev riktigt nöjd :):

Min nästan raka skål :)

Efter keramiken blev det ett besök hos S innan det var dags för veckans yogaklass. Jag kan inte säga många gånger nog hur bra jag mår av denna träningsform! En önskan är att kunna ta fler klasser än en i veckan. Det blir liksom en helt annan energi när man är en hel grupp som tränar i samma rum jämfört med att träna själv hemma.

Väl hemma igen har jag skrattat till Johan Glans och David Batra på TV. Precis min humor! Jag tycker att de två är störtsköna, och ett plus är att de håller fast vid skånskan.

Till sist - det har varit en bra matdag i dag oxå. Känns bra.

/Lotta

 

6 kommentarer:

  1. Hihi, så driven som du är så kommer du snart ha lärt dig knepet. :)

    SvaraRadera
  2. Låter som en alldeles strålande dag Lotta och självklart sa du vara stolt över dig själv och dina alster. Superfin skål och jag är så imponerad av dig. Minns att vi hade keramikkurs på högstadiet och hur svårt det var att få till något överhuvudtaget den där terminen. Så det är minsann inget man bara svänger ihop på en fikarast. Så sträck på dig Lotta och var stolt! Och det är så härligt att läsa om vilken glädje och kraft dessa tisdagar ger dig. Det värmer att läsa.

    Nu hoppas jag att din onsdag blir minst lika bra den. Sköt om dig vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Det är inte lätt att dreja. Jag gjorde det en del under min lärarutbildning men i dag skulle jag nog vara som Bambi på hal is igen. Men övning ger färdighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Och det är förfärligt roligt att göra, samtidigt som det är väldigt frustrerande att inte kunna. En utmaning med andra ord!

      Radera