måndag 10 mars 2014

Som man vill bli behandlad...

...så behandlar man andra.

Denna fras har jag använt ett otal gånger till mina barn. Faktiskt ända sedan de var väldigt små, och ibland inte drog riktigt jämnt. När någon av dem kanske hade något som den andre tyckte att den ville ha, och tillfogade sig denna egendom på ett mindre fördelaktigt vis. Jag frågade alltid "förövaren" om han skulle vilja råka ut för sådan behandling som han nyss givit sin bror? 
Det givna svaret var varje gång att det ville man ju inte. Nej, som du själv vill bli behandlad, så behandlar du också andra, oavsett vem det är. 

Summan av kardemumman är att båda pojkarna har växt upp till fina, vänliga och kärleksfulla unga herrar, så jag tror att detta resonemang visst har gjort susen.

Idag när jag var på ICA och handlade mötte jag en i personalen som på språng slängde ur sig följande till mig; "-Vad fin du är!", och nästa gång hon passerade fortsatte hon "- Du ser så pigg och fräsch ut!". Behöver jag säga att hon gjorde min dag?

Några meter längre bort hamnade jag i fruktavdelningen, och stod och plockade på mig lite clementiner. En personal stod bakom min rygg och plockade upp äpplen. En gammal dam med rollator går fram till henne och frågar om hon kunde få hjälp att plocka till sig ett kilo fina clementiner. Personalen "svarar" då den gamla damen utan att vända sig till henne att hon minsann håller på att packa upp äpplen nu. Den gamla damen uppfattar inte "svaret", utan säger "- Eller man får inte hjälp med det?". 
Just där trädde jag in och erbjöd mig att hjälpa den gamla damen att plocka ihop en påse clementiner, en hjälp hon tacksamt tog emot. 
Det tog ca en halv minut av min tid att hjälpa henne, och jag tror att det inte hade tagit längre tid för butiksbiträdet att göra det samma - OCH jag är helt övertygad om att hon ändå hade hunnit plocka upp sina äpplen.
Om detta tänker jag att just detta butiksbiträde har nog inte haft någon mamma som berättat för henne att som du själv vill bli behandlad, så behandlar du också andra. TYVÄRR!! 

Jag tror att om alla hade haft en någon som kunde påminna om dessa viktiga ord så hade vi haft en helt annan värld.Rätta mig om jag har fel...

I övrigt har det varit en bra dag med vackert väder, och ett mindre krafttag i trädgården. Termometern visade 14 grader!!
På sena eftermiddagen blev det en tur till Lund och mäklaren. Nu är kontraktet skrivet, och vi är snart lägehetsägare igen. Denna gången är det yngste sonen som ska ha ett boende inför flera års studier i den underbara universitetsstaden. Först gymnasiet och sedan universitet har han låtit meddela...
Det hela firades med ett restaurangbesök, och sedan ett besök på...

Pågarna firar nya lägenheten :)

Ha det gott!

/Lotta
 

2 kommentarer:

  1. Många gånger när man frågar i en affär så viftar personalen lite vagt åt ett visst håll.Totalt meningslös hjälp. Men tack och lov så finns den motsatta gruppen också. Den som verkligen vet vad service är.

    Grattis till lägenheten!

    SvaraRadera
  2. Det avspeglar sig i allt man gör för/till andra.

    Sv. nä! tvärtom! Wallander är mina favvofilmer. Jag har sett dem så många gånger att jag kan varenda replik, var enda scen och kan därför blunda och ändå veta vart jag är i filmen. ;)

    Kram

    SvaraRadera