måndag 3 mars 2014

Ny erfarenhet

Idag har jag gjort en ny erfarenhet. Jag har ringt och sjukanmält mig. Det hör inte till vanligheterna när det gäller mig...

Jag vet med mig att jag var tvungen att sjukanmäla mig en gång i min ungdom (kan ha varit 1990), och jobbade som timanställd på olika vårdinrättningar. En nyårshelg jobbade jag kväll på ett äldreboende, och sedan skulle jag jobba morgon på långvården. Nyårsdag vaknade jag och var så himla sjuk i hög feber och magsjuka. Inget kul alls! Jag bodde hemma fortfarande, och mamma fick ringa och sjukanmäla mig. Undrar vad de tänkte om mig den gången på långvårdsavdelningen. De visste ju inte att jag jobbat till klockan 23 kvällen innan. Kan tänka mig att de trodde att jag hade varit ute och rumlat. 

Nästa gång jag fick stanna hemma pga egen "sjukdom" var när jag jobbade på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning 2005. Jag fick herpesutslag på ögonlocken vilket gjorde att ögonen svullnade igen med följden att jag inte kunde se något. Detta var dagen innan midsommarafton. Jag fick snällt stanna hemma den dagen och genomlida en midsommarhelg med väldigt begränsad syn.

Och sedan var det ju den där natten för snart ett år sedan när en ryslig magsjuka plötsligt drabbade mig när jag jobbade en natt. Då fick jag bege mig hem klockan halv tre på natten.
Men dessa tre tillfällen är vad jag har varit bortavarande från jobb pga av egen sjukdom.

 

Idag är jag feberfri och på benen (men hostig), och skulle egentligen ha jobbat natten som kommer. Men jag känner att återhämtningen inte har varit tillräcklig för att hålla igång en hel natt. Tio timmars gatlopp... Belastningen på avdelningarna är just nu väldigt tung, med jobb non-stop utan paus.

Så efter mycket vånda tog jag beslutet att stanna hemma inatt. Det känns konstigt, jag känner mig lite smått kriminell - skyldig liksom. Men samtidigt är jag stolt över mig själv, att jag står fast vid mitt beslut att sätta mig själv och mitt eget välbefinnande först, att inte överge mig själv. Den "gamla" Lotta hade pressat sig till det yttersta och gått och jobbat, och sedan varit helt slut. (Lite så var det i tisdags natt faktiskt, jag mådde inte alls bra men gav mig iväg ändå...)

Dagens bild illustrerar också en ganska ny erfarenhet för mig. Den är tagen mot Stenshuvud från stranden vid Haväng för två år sedan. Jag brukar alltid se Stenshuvud från andra sidan, och det blev lite nytt att se "hoed" sådär lite från andra hållet.

Ha en fin kväll!

/Lotta

5 kommentarer:

  1. Jag är tyvärr mycket dålig på att stanna hemma vilket är väldigt dumt. Man ska vara rädd om sig själv. Men jag jobbar på det ;-)

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig Lotta och var rädd om dig!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Ojoj, det var inte mycket sjukfrånvaro det där!
    Var nu hemma och kurera dig ordentligt!

    SvaraRadera
  4. Man ska vara symtomfri i ETT dygn innan man går tillbaka på jobbet.
    Men jag är dålig på det. Sist jag hade feber ville jag gå tillbaka till jobbet samma dag som jag blev feberfri. Men jag var klok nog att stanna hemma. Orken fanns liksom inte. Det tar tid att återhämta sig.
    Men jag håller med dig. Man känner sig som en bov...
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det är många gånger man gör orätt mot sig själv och jobbar trots att man inte känner sig pigg. Men vem tackar en?!
    Nä, man ska ta vara på sig och tänka till! (ska jag säga! Som inte varit sjukskriven mer än ett fåtal dagar under 20 år...)

    Kram & krya på dej! <3

    SvaraRadera