lördag 12 januari 2013

Den gemensamma nämnaren

I dag (= eftermiddag) har jag haft ett riktigt köks-race!

Vi ska på den första skidsemestern i familjens historia, och då har jag förstått att det kan vara lämpligt att ha färdiglagade middagar med sig. Så det har blivit thailändsk kycklinggryta med kokosmjölk, köttbullar och pannbiffar (allt enligt sönernas önskemål). Och så har jag även hunnit med att baka en omgång sockerbullar och en omgång släta bullar att göra fastlagsbullar av...

Herrarnas gó-fika idag (med dålig bildkvalitét...)
Alla dessa maträtter och bullar (förutom thaigrytan) har en sak gemensamt, nämligen den hemliga ingrediensen... DINKELKLI!

Måste slå ett slag för denna lilla ingrediens som man kan stoppa i det mesta; bröd, bakverk, musli, mat, pannkakor, gröt, smoothies m.m. Dinkelkli innehåller mycket fibrer som "joggar" tarmen och driver ut en massa skräp ur kroppen. Det kan även ha en gynnsam effekt vid kolesterolproblem och högt blodtryck, samtidigt som det dämpar gaser och bullriga magar.

Tänk vilken snäll liten hjälpare att tillföra kroppen, istället för en massa medikamenter som belastar vår kropp på ett omilt sätt.

Dinkelkli
Stämmer bra det där med att låta maten bli vår medicin. Kroppen har en fantastisk förmåga att reparera och bygga upp om vi bara ger den rätt förutsättningar för det.

Nu vill jag önska er alla en riktigt mysig lördagkväll :)!

                           Lev väl!
                           /Lotta
 

1 kommentar:

  1. Åååh, vad härligt!! Jag vill OXÅ komma iväg på skidsemester!! Men, dottern AVSKYR det och sambon har inga som helst orginaldelar i knäna, så det är inte att tänka på för hans del. Men kanske jag och sonen...någon gång... ;)

    Kram och ta det försiktigt i backen, så du kommer hem med alla ben i behåll!

    SvaraRadera