torsdag 10 april 2014

Tredje dagen

Ja, så var den över, den där tredje dagen i mitt lilla månadsprojekt. Idag är det dag fyra, och det är jag väldigt glad för! Dag tre är den "värsta"...

Detta lilla månadslånga projekt är en fyra veckors detoxkur som jag inledde i måndags. Jag har gjort detta en gång tidigare, men då i tre veckor. Den gången mådde jag väldigt bra av att rena kroppen ordentligt. Jag fick en helt enorm energi, ett jämnare humör och en väldig klarhet i hyn.
Anledningen till varför jag vill upprepa denna kur är givetvis ovannämnda fördelar, men även att jag har drabbats av en sjuhelsikes klåda i både hårbotten och över hela kroppen, och att huden ser ser röd och lite blossig ut i ansiktet.

Cleansertinktur och Mariatisteltinktur

Själv har "doktor" Lotta ställt diagnosen "stressad leverenergi". Fel mat, oregelbundna måltider och inre stress kan tänkas vara orsakerna. Så nu är det endast "eat clean" som gäller; grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, nötter, örtteér, tinkturer och vegetabiliska fetter - inget annat. Inga spannmålsprodukter, inget kött, ingen fisk, inga mjölkprodukter och inget svart te. 
Det jag bestämt att jag kan äta lite av är får/getost och något ägg ibland, men inget annat animaliskt (jag gjorde så även förra gången). Och till sist; 80% av dagsintaget är RAW, resten kan ha varit upphettat. 
Spännande att se hur jag reagerar denna gång!!

En detoxdag i bilder...








Frukost; Smoothie gjord på kokosvatten, avokado, spenat, hallon, blåbär, probiotika, nässelpulver, nyponpulver och gurkmeja.


Lunch; Rawfoodsallad med broccoli,morot, tomat, soltorkad tomat, rödlök, äpple, russin, solrosfrö och pressad citron.



Middag; Ugnsrostade rotfrukter (morot, palsternacka, sötpotatis och rödbeta), fetaost, valnötter, pumpafrön och massor av basilika, oregano och timjan.

En helt ok dag eller hur? Så himla gott med så mycket "rena" smaker!
Den största utmaningen för mig dessa fyra veckor är inte att vara utan kött, utan det är att inte använda mejeriprodukter. Jag älskar keso, kesella, naturell yoghurt och smör! Osså mjölk i mitt te...

Till alla dessa godsaker kommer mycket yoga, och även lågintensiv träning rekommenderas. Och vad gör jag då? Jodå, två spinningpass är redan avverkad denna veckan - ett i måndags och ett igår (men även två yogapass är avklarade).

Ikväll blir det lite "själavård" - keramikkurs igen (även det veckans andra tillfälle). Jag missade förra veckans tillfälle, och då är det så fint att man får ta igen det vid ett annat tillfälle :).

Ha det gott!

/Lotta
 

3 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj....det låter kämpigt men säkert jättebra.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Maria i Järrestad6 maj 2014 kl. 19:58

    Kan du bli min detoxcoach??? Det ser ju attans gott ut o skulle önska att jag också kunde äta "ren" mat! Har kollat andra inlägg o du lägger upp maten så tilltalande - antagligen mest i dina egna keramikalster? Så fräscht o så fina! Såg ditt resultat med - imponerande!!!!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju nästan lite smickrande att du vill ha mig som coach Maria :)! De där tallrikarna är inte mina alster. Tyvärr är Anjas ugn sönder, så jag har inte ett enda alster färdigt från denna terminen...

      Radera