söndag 13 april 2014

Rawfoodtacos


Helgens jobb avklarat för denna gången, men det är dags för helgjobb igen på fredag. Påskhelgen är räddad om man så säger...

Söndagar är dagar då inspirationen inte alltid är på topp beträffande vad som serveras till middag. Idag föll valet på tacos. Mannen och hemmavarande sonen fick den lite mer traditionella varianten med bröd och kött. För min del fick det bli en rawfood variant istället.



RAWFOOD TACO

½ morot
2cm purjolök
½ dl valnötter
½ dl naturella pistagenötter
1 tsk shoyu soja
tacokrydda efter smak

Blötlägg nötterna i vatten i 8-10 timmar. 
Mixa samman nötter, morot och pujolök. 
Smaksätt med shoyu och tacokrydda.

Receptet hittade jag i Erica Palmcrantz bok "Rawfood på svenska". Originalreceptet var på det dubbla, men de mängder jag angett här ovan räcker perfekt till en person.


Istället för bröd använde jag salladsblad där röran placerades tillsammans  med "vanliga" tillbehör - dock inga mejeriprodukter.





Milda makter så gott det var. Ännu en gång - så mycket smak! Och väldigt mättande bör jag väl tillägga...




Ett som är säkert är att detta kommer att ätas många gånger, även när jag åter är köttätare igen. Det var faktiskt mycket godare än tacos med kött.
Jag kan verkligen rekommendera er att testa detta oavsett om ni är föredrar kött eller inte. Smaklökarna blir verkligen glatt överraskade!

Nu ska jag tillbringa denna vårhelgs sista timmar i fåtöljen. En stor kopp te lär väl slinka ner, och jag ser fram emot två dagars påsklovsledigt.

Ha det nu riktigt gott!

/Lotta
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar