måndag 8 juli 2013

Påfylld

Ja, det är väl det minsta man kan säga att jag är efter ännu en fantastisk vecka av denna unika utbildning som jag har den stora förmånen att få ta del av.

Dessa underbara människor att få vara tillsammans med, dessa fina djur som finns "överallt", den härliga och vilsamma miljön och den otroligt goda maten. Och all denna klokskap som vår enastående lärare och mentor så givmilt och rakt på sak delar med sig av. Hennes djupa kärlek till allt levande sprunget ur Moder Jord är innerlig och äkta, och jag känner stor ödmjukhet och tacksamhet över att få fördjupa även min kontakt med allas vår urmoder.

Vårt "klassrum"
 
Omgivna av gårdens djur under lektionerna...
Så mycket som möjligt har vi tillbringat tiden utomhus, både vid måltider och lektioner. Det är något speciellt det där med att vara ute i det fria och ha lektioner, omgivna av allehanda djur. En av gårdens hästar är nu gammal, och har blivit pensionär. Hon får ströva fritt i trädgården och mumsa av det fina gröna gräset. Så ibland gör hon en avstickare ner till stallet och dricker litegrann, tar en sväng om hagen och kollar in läget hos resten av sin flock, och sedan kommer hon lunkandes igen upp mot huset och det fina gräset. Tänk så härligt för en häst att leva ett sånt pensionärsliv!


Som vanligt har maten en väldigt central roll vid dessa utbildningsveckor. Vi äter så mycket gott, och denna veckan var vegetarisk så när som på lite rökt skinka i lördagskväll. Det är en fröjd för både öga, mage och gom - vackert, sinnligt, aromatiskt, gott...

Fredagens middag...

...Refried beans med kokosris och tomatsalsa

Det goda brödet...

...med smak av rosmarin och flingsalt.

Filodegsrullar med smak av ingefära, citron och kardemumma

Yoghurt med mandarinhonung, körvel och solrosfrön
Så jag är verkligen påfylld. Mat, dryck, inspiration, kärlek, vila, glädje - allt i en salig blandning...

Dagens inlägg avslutar jag med en bild på Valter - gårdens "snygge kille". Han brukar ju alltid få vara med på ett hörn här på bloggen när jag varit iväg på kurs :)...

Valter i grönsakslandet
Kanske inte det lämpligaste stället att sträcka ut sig på - mitt i salladen - men helt ärligt, jag tror inte alls att Valter tar illa upp att salladen tvunget ska växa där han ligger :D!!

                          Ha det gott!
                            /Lotta

4 kommentarer:

  1. Men oh vad det ser härligt ut. Vad är det för kurs?
    Blir så glad av att läsa det du skriver om den gamla hästen, ja, han ser verkligen gammal ut, vilket härligt hästliv.
    Och vilken god mat! Önskar jag var mer kunnig inom det vegetariska.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går en två-årig utbildning där jag blir ört-, aroma- och samtalspedagog med ekologisk inriktning. Det är verkligen riktigt kul!

      Hästen på bilden är en Isa, och hon är 23 år gammal :).

      Hoppas att du också har fina sommardagar...

      Radera
  2. Ett sådane pensionistliv skulle jag oxå kunna tänka mej! Så småningom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag oxå - men jag vill sätta tänderna i annat än gräs :)...

      Radera