torsdag 25 juli 2013

Förflugna ord

Tänk vilka kraftfulla verktyg ord är.

Om man vill att någon ska må bra eller må dåligt. Några väl valda ord kan lyfta en människa och göra just den dagen till något alldeles speciellt. En fin bloggvän skrev om just detta i sin blogg igår, och jag blev alldeles varm i hjärtat av den läsningen. Ni kan läsa hennes fina inlägg här.

Men så kan även ord användas till det motsatta. Något eller några förflugna ord kan göra att det blir precis tvärtom, att mottagaren blir arg och ledsen, och att dagen inte blir någon bra dag.

I morse på jobbet, strax innan jag skulle gå hem fick jag erfara det sista exemplet. En arbetskollega såg till att jag fick ett tråkigt avslut på mitt första arbetspass efter semestern, och att jag fick gå hem med hela kroppen och sinnet förmörkat av ilska. Ett ytterst respektlöst bemötande med en förflugen mening, allt i syfte att platta till mig. 

Det är tråkigt när någon i sin litenhet måste sätta sig på någon annan för att hävda sig själv. 
Men det är väl så när man egentligen bara "är en liten lort" som Emil i Lönneberga så väl uttryckte sig. 
Vad vet jag - jag är inte någon liten lort, utan jag är en människa som går med glädje till mitt jobb och tar hand om de som är gamla och sjuka. Jag hyser största respekt för mina medarbetare oavsett vilken yrkeskategori de tillhör, och jag utgår från att var och en gör efter bästa förmåga. Jag går inte till jobb med ambitionen att slippa undan så många arbetsuppgifter som möjligt, utan jag går dit med patienternas välmående i fokus. 

Efter 21 år i yrket har jag fortfarande inga förväntningar på mig själv att jag måste kunna "allt". 
Tvärtom kan jag mycket väl blotta mig och mina tillkortakommanden, och berättar om jag är osäker på hur någon arbetsuppgift ska utföras. Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite. 
Det var det jag gjorde i går kväll. Blottade en svaghet, och det fick jag surt äta upp i morse. 

Jag hoppas att min arbetskollega fick ut något av sina förflugna ord som kunde förhöja dagen för denne någon. 
För mig blev det svårt att komma i säng, och sedan bara 3½ timmes sömn. Lite i underkant när man har ytterligare en arbetsnatt i vänten.

Dagens inlägg blev långt, men jag behövde få det ur mig. Släppa för att gå vidare. Gör man inte det så är risken stor att man förvandlas till en liten lort.

Jag väljer att avsluta dagens inlägg med de vackra ord som Susanne avslutade sitt fina inlägg med igår.

"Gör någon lycklig varje dag. Om så bara i två sekunder."


Ha nu en riktigt bra dag. Det tänker jag låta resten av min bli.
                         /Lotta

 

10 kommentarer:

  1. Både ditt och Susannes inlägg är så tänkvärda!
    Så välformulerade och så riktiga!
    Ord är verkligen ett mäktigt vapen som man borde vara mycket mer försiktig med!
    Hoppas, trots kollegans småaktighet, du känner dig bättre nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut - ilskan har lagt sig igen. Det är inte så ofta jag blir arg, men när jag väl blir det så är det med besked!

      Kram!

      Radera
  2. Ord kan såra en människas själ.
    ord kan glädja ens sinne.

    Ord kan göra en människa väl,
    men sätta sår i ens minne.

    Välj dina ord när du säger dem
    så att ingen du sårar.

    Ditt ord kan du aldrig ta igen
    men lämna miljoner av tårar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint!! Och mitt i prick...
      Tack fina Moi!

      Kram!

      Radera
  3. Men fy!!!
    Jag blir både arg och rörd på samma gång.

    En del har ingen känsla alls, när det gäller att skrä ord! (nu vet jag inte vad man säger på "svenska" men skrä är ung. sprida, slänga ur sig, vräka ur sig ord)

    Det finns olika sätt att uttrycka sig på men en del har ingen som helst känsla för om de sårar någon annan.

    Jag hoppas verkligen att du kan släppa detta och gå vidare.

    Så fint av dej att länka till mej och mitt lilla "trams". Men jag är nog en som hellre sprider lycka och glädje än att sänka och såra någon.

    En bamsekram till dej! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord Susanne! Visst kan jag släppa och gå vidare :), Det är det fina med bloggen - att man kan få ur sig saker och sen känns det bra igen.
      Jag tycker att det är en fin egenskap - att hellre sprida lycka och glädje än det motsatta.

      Kram!

      Radera
  4. Jag har läst båda inläggen. Tänkvärda. Stämmer verkligen. Med ord och gester kan man åstadkomma mycket skada liksom så frö till vänskap, kärlek, växtkraft och bara glädje över att finnas till. Trist start efter en semester. Jag känner igen det där med att öppna en glipa, bjuda på en svaghet och få tillbaks elakheter. En sak är säker. Den som utnyttjar möjligheten är den som är den lilla skiten. Styrkekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad jag blir glad av dina ord :).

      Radera
  5. Den sortens människor finns tyvärr på många arbetsplatser. Det man får trösta sig med är att det säger mest om dem.... Även om det känns både jobbigt och man blir ledsen.

    SvaraRadera
  6. Ahh! Nu fick jag oxå veta...
    Men så tråkigt! Och onödigt! Att göra livet surt för en annan människa!
    Men tyvärr! De finns överallt!

    Kram på dej, och vilken tur att du inte går och hänger läpp utan att du redan lyckats skaka av dej känslan. Det är jag själv inget vidare bra på...jag kan hänga upp mej på något sådant lääänge! Och DET kostar energi!

    SvaraRadera