tisdag 23 juli 2013

Klistrigt men gott!


Vilken sommar vi har! Solen är verkligen på skåningarnas sida. Jag har haft min sista semesterdag, och imorgon börjar "allvaret" igen.
Först dagjobb i lilla butiken, och på det två nätters jobb på sjukhuset.
Lite mjukstart, för nästföljande två veckor sedan jobbar jag vardera en dag i butiken, och en natt på sjukhuset. Så det är ju nästan som att ha semester det oxå :)...

Idag blev det ytterligare en löptur i skogen. 3,3km även denna gång, och faktiskt så kändes det lite lättar idag jämfört med i förrgår.
Målet är 5km innan augusti månad är slut.

Resten av dagen har tillbringats i trädgården (förutom lite mer röj på salongen). Fler ringblommor blockade och på tork, rölleka har lagts i olivolja, och jag har skördat våra vinbär. Det är första skörden på våra två buskar som sattes i fjol, så den blev ganska så sparsam.

 
Men fullt tillräckligt för att jag skulle våga mig på att koka gelé, vilket jag aldrig gjort innan. Så efter kokning enligt konstens alla regler blev det tillslut världens pytteminsta burk med härlig klistrig vinbärsgelé.


För er som är Simrishamnare, eller av annan anledning har vägarna förbi Simrishamn de närmaste dagarna vill jag bara puffa för att vi har tema LAVENDEL på MaKalösa Trädgårdar denna veckan. 30% på alla lavendelplantor, massa tips och inspiration på hur man kan använda sig av lavendel, och Carina från Lavendelkiosken har sina fina produkter på plats ( och på torsdag finns även Carina själv på plats).

Så varmt välkomna alla som har möjlighet, och till er som inte har det; bilder kommer här på bloggen så att ni också kan vara med på ett hörn.

                          Ha det gott alla!
                               /Lotta

10 kommentarer:

  1. Synd att Ama är i USA nu, hon är ju svag för lavendel. ;)
    Vill du ha mer vinbär så vet jag att mamma mer än gärna blir av med sina, haha!

    Skönt med mjukstart på jobb. Jag började med tre nätter på raken... Min stackars semesterkropp fattade ju ingenting. "Va, vara uppe hela natten?!?!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är min kropp också väldigt frågande till att den skall vara uppe hela natten :)...

      Radera
  2. Jag älskar allt som har med lavendel att göra.
    Synd att Simrishamn ligger så långt bort...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du älska lavendel på avstånd då :)...

      Radera
  3. Vilka härliga sommarbilder!!
    Så du börjar jobba nu?! Skönt att du får en mjukstart i alla fall. Själv har jag några veckor kvar innan allvaret börjar igen:-)
    Skönt!!

    Och nej...i år blev det ingen bloggpaus:-) Lusten till bloggen och er alla är för stor!

    Varma hälsningar från skärgården i Göteborg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag också hade haft ytterligare några veckors ledighet...

      Radera
  4. Jag tror att du klarar 5 km långt innan augusti ens börjat!
    Inte kan man klaga på semestervädret (såvida man inte föredrar lite lägre temp - I say no more)
    Mina krusbär har aldrig varit så många och så goda som den här sommaren. Har inte tålamod att vänta tills jag kommer hem utan äter dem direkt!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tror på mig Moi, men 5 km INNAN augusti har börjat är nog osannolikt :).
      Låter gott med krusbär - kanske något för mig att skaffa till min lilla köksträdgård :)...

      Kram!

      Radera
  5. Va? Ska jag vara där? Vad trevligt! Jag gillar lavendel :)
    Skönt med en mjukstart när du börjar jobba. Man vill ju inte chocka kroppen allt för mycket ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du kan vara med på ett litet hörn :). Har lagt några bilder idag.

      Kram!

      Radera