tisdag 16 juli 2013

Marknad

Efter gårdagens gnäll-odyssé (och en släng av galna ko sjukan) vill jag bara meddela att det känns bättre idag :). Tack för alla fina kommentarer! De värmer ska ni veta.

En rejäl kraftansträngning i dagarna två har nu resulterat i att köksbord och matrumsbord har återuppstått - de är inte längre begravda under alltifrån doftljus till burkar, örter, tyger, böcker och etiketter. Men det är så jag fungerar, ett kreativt kaos där jag drar fram...
Vidare har toaletten blivit städad, åtta maskiner tvätt är nu rena och fina, huset är dammsugat, min örtagård är ordentligt städad (inget finlir längre Moi...), och jag har varit ute och sprungit ytterligare en tur i skogen. Och så har jag varit på marknad ikväll. Kiviks marknad...

Ingen marknad i Kivik utan William Arnes...

Tror det är den vackraste marknadsplatsen i Sverige

Väldigt gammaldags...NOT!

Fler än jag som var på marknad....
Knappt två timmar tog det mig att avverka årets marknad. Det räcker egentligen att gå en rad; kepsar, solglasögon, plånböcker, godis, skal till mobiltelefoner, osså lite tröjor. Om och om igen...
Men det hör liksom till sommaren att man ska upp till Kiviksmarknad en sväng. Min budget var på 600:-. Jag klarade den galant! Hade 80:- med mig hem.
Lite onyttigheter med hem till sönerna och till mig själv blev det...


...en fin korg att ha när jag plockar örter, en otroligt vacker duk (fynd!! 100:-), och en massa härliga kryddor. 

Och nu sitter jag här på uteplatsen och bloggar och har det allmänt gott. Dagens dåliga väder har försvunnit, och har förvandlats till en alldeles underbar sommarkväll.

Farligt gott rosévin...
På torsdag väntar marknad igen. Då ska jag och min väninna vara marknadsknallar och sälja finfina ekologiska grejor. Ljus, kryddor, örtsalt, hudvård, tvål, nyskördad lavendel mm. Efter att ha sett dagens marknadsutbud kan jag lova att vi kommer att vara ett pikant inslag i marknadsbilden - till det bättre! 
Så för er som inte har något bättre för er på torsdag; styr kosan mot Tomelilla och oss :).

            Nu ska jag njuta vidare i sommarkvällen...
                                                                  /Lotta

14 kommentarer:

  1. Det är så trist med dagens marknader att det är typ samma i alla. Antagligen är det för dyrt med plats för "svensson" att hyra en plats på dem.
    Men jag älskar Borgebys kryddor! Måste gå in på deras sida och beställa fler för nu börjar lagret att ta slut. Favoriten är sydafrikansk grillkrydda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag stod och höll i den kryddan, men stoppa tillbaka den till förmån för chiliflakes (som det visade sig att jag hade en stor påse av när jag kom hem...). Ska testa den nästa gång.
      Att det är dyrt att hyra plats på Kivik - svar ja! Men Tomelilla som jag ska stå på i morgon var billig.

      Radera
  2. Hoppas att det blir en fin dag på torsdag och att det kommer jättemycket folk :)

    Sv: Ja det tror jag säkert! Hon har en snäll mamma :)
    Jasså, var marknaden si så där. Tja, men sällskapet hade varit trevligt så jag hade nog inte ångrat mig ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas också på en fin dag!
      Kram!

      Radera
  3. Tomelilla marknad på torsdag? Tack för tipset! :-)
    sv:
    Härligt att mitt musikval kan glädja så många.
    Då var de lika nöjda som jag då, efter konserten. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var helnöjda både med huvudattraktionen och förbandet. Själv föredrog jag Gyllene Tider istället...
      Ja, välkommen på marknad Micke :)!

      Radera
  4. Förut åkte vi alltid på marknad. Men nu är det länge sedan.
    Synd att Tomelilla ligger så långt bort. Annars hade jag gärna kommit dit :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du inte kapa en helikopter eller nå´t. Då går det ganska fort att ta sig hit :)...
      Kram!

      Radera
  5. Oh, nu gav du mig lite, lite dåligt samvete för mitt kaos här hemma kvarstår. Men det lär inte springa ifrån mig så...
    Då fyndade vi på lite olika ställen. Fast platserna påminner ganska mycket om varandra.
    Kram och njut nu av att ha städningen bakom dig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag gillar "ditt" ställe bättre än mitt - tycker att Ullared är toppen!
      Kram!

      Radera
  6. Visst är det lite av samma sak men det är ändå en viss tjusning med att gå på marknader :-) Vi har ju flera på nära håll dessutom...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hör det sommaren till med marknad. Men jag är lite dåligt uppdaterad på vad ni har för marknader på er sida av Skåne...
      Kram!

      Radera
  7. Ibland så måste man dala för att komma upp på topp igen!
    Jag hade en sån dag i går. Då var det blåsvädret som ställde till det. Sov bort HELA dagen...
    Men idag är jag fit for fight igen.

    Härliga grejer du fann på marknaden.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har du rätt i. Men det är så tradigt att offra sin tid på dalarna tycker jag. Särskilt när man haft så kul som jag hade i helgen...
      Hoppas det har slutat blåsa hos dig nu!
      Kram!

      Radera