söndag 10 juni 2012

Nu blommar dom!

Jag har två rosmarinplantor i min trädgård. Båda har övervintrat i sina krukor utomhus hela långa vintern. 
Nu på vårkanten började de se lite skamfilade ut, och jag undrade i mitt stilla sinne om mina fina godingar skulle orka att komma igen, och skänka väldoft och smak åt sommarens grillningar.

Men vilken livskraft! Döm om min förvåning när båda slog ut i full blom. Små, små otroligt söta blommor i hundratal!!


Njutbart!! Man kan nästan inte se sig mätt på dessa små konstverk.

Rosmarin (Rosmarinus officinalis) - "havets dagg": Är släkt med lavendeln och härstammar från länderna kring medelhavet. Den har sedan antiken fått symbolisera vänskap och trohet, och som bevis på detta helgades den åt Afrodite, kärlekens gudinna.

Rosmarin har en väldigt aromatisk både doft och smak, och under antiken användes den som rökelsekrydda i templen. Än i dag använder man den som rökelse, men då oftast i form av att man lägger ett par kvistar på grillen. Har du inte provat så gör det - doftar fantastiskt. 

Rosmarin anses skärpa sinnet, och inom aromaterapin använder man den t.ex genom att droppa några droppar i en aromalampa vid studier.

Den är även känd för sina antibakteriella egenskaper. Varmt rosmarinte kan dämpa feber, rensa ut slem och mildra hosta. Som krydda är den klassisk tillsammans med vitlök vid tillagning av lamm.

Något som är väldigt enkelt och GOTT är sesamsprinkle med rosmarin.
Ta lika delar oskalade sesamfrön och torkad rosmarin. Kör någon minut i matberedaren. (På så vis "aktiveras" rosmarinens smak o doft). KLART!! 
  
Använd som strössel på sallader och grönsaker. Fantastiskt gott!! Packa i en liten cellofanpåse eller en vacker burk, så har du en mycket uppskattad "gå-bort present".

                                                           Lev väl!
                        /Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar