fredag 8 juni 2012

Häxdoktor

Dagens inlägg spinner vidare på föregående inlägg om att vara hippie-mamma. Men denna gång är det den yngre av tonårssönerna som är upprinnelse...

Eteriska oljor är ett litet "mikrokosmos", som ger så mycket positiva effekter om man bjuder in och släpper in dessa små hjälpare i sitt liv.
Är du glad, ledsen, trött, stressad, uppvarvad, okoncentrerad eller i vilket sinnestillstånd det än månde vara så finns det alltid en olja att ha till hands.

Dessa små kärleksdroppar kan man blanda i vegetabiliska oljor, hälla i aromalampor, blanda i hudvård, i mat etc. Men man kan även ha dom till inhalation.
Då kan problemet vara hur man ska bära dom med sig under dagen. Det kan liksom bli "meckigt" att ha hela lilla glasflaskan med sig överallt... 
Förvisso kan man ta några droppar på en liten bomullstuss och fästa under BH-bandet, men saken är den att den lilla bomullstussen då har en tendens att förflytta sig med en helt egen vilja, och hamnar därför överallt utan där den ska vara.

Jag har funderat över hur jag ska kunna lösa detta, och häromdagen kom jag att tänka på ett litet lerkrus som har följt mig sedan jag var litet barn.
Detta var en liten gåva som jag själv fick välja ut när jag var i sexårs åldern, och var ute på biltur med mormor och morfar. I den pyttelilla butiken i Kåseberga fanns många pyttesmå saker. Där köpte vi detta lilla väldoftande krus att ha runt halsen. Och det har jag haft med mig i alla år, och faktiskt visst att det fanns med mig!! Doften är sedan länge borta, men annars är det helt i ursprungsskick.




Detta kom nu väl till pass, och med några droppar Olibanum, apelsin och Patchouli hade jag denna ljuvliga doft med mig hela dagen. UNDERBART!

Hemkommen efter dagens arbete möter jag yngste sonen i hallen.
- Vad är det du har runt halsen mamma?
- Ett doftkrus med olja, svarar jag.
- Asså, bara så du vet det så liknar du en häxdoktor!!

                     Komplimang eller?!?? 


                         Lev väl!
                         /Lotta
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar