måndag 25 juni 2012

Fläder é gott!

Nu är den på gång. Sommarens första omgång saft alltså. Flädersaft är det som står först på tur bland allt saftande.

Fläderblommor och ekologiska citroner

Receptet jag brukar använda är hämtat ur Anna Bergenströms bok "Annas Nya Mat". Enkelt och VÄLDIGT GOTT!!

Recept FLÄDERSAFT:

Plocka 25-35 fina blomklasar av den äkta fläderbusken (Sambucus nigra). Lägg klasarna i ett stort krus eller en rostfri bunke. Tvätta tre citroner noga i varmt vatten (ekologiska är helt klart att föredra!). Skär citronen i tunna skivor. Lägg citronskivorna över fläderblommorna. Koka upp 1½ liter vatten. Rör sedan ner 1½-2kg socker och 50g citronsyra. Den större mängden socker behövs om saften ska förvaras länge. Häll detta över blommorna lite i taget så att krukan inte spricker av den heta lagen.





Täck krukan eller bunken med en tallrik. Låt saften stå i 3-4 dagar på sval plats. Rör om i saften ett par gånger om dagen. Sila den sedan och fyll ända upp på perfekt rena flaskor. Sätt på skruvlock. Förvara kallt.

Detta är så gott att avnjutas iskall med en skiva citron en varm sommardag. (Vilket jag verkligen hoppas kommer bli många i sommar...)

Så för er som inte provat göra egen saft vill jag bara varmt rekommendera er detta lilla nöje. Ut i naturen och ta del av alla fina gåvor Moder Jord erbjuder oss från sitt stora skafferi!

                       Lycka till!!

                            Lev väl!
                            /Lotta
    


3 kommentarer:

  1. Jag har satt 3 satser idag.
    2 av min vanliga fläderdricka jag gör varje sommar, och en där så lagom mycket som jag hoppas.

    SvaraRadera
  2. Det ser ut som om något hände med min kommentar...?
    Där ska stå att jag blandade citron, fläder och rabarber i en...och att jag hoppas den smakar lagom mycket rabarber!

    SvaraRadera
  3. Låter gott med rabarber oxå. Får testa det! Men du - kolla ditt luktsinne. Det där med fläder o kattpiss... Fläder luktar gott ju!!

    SvaraRadera