måndag 4 juni 2012

Hippie-mamma

När jag var på semester på Rhodos för ett par veckor sedan hade jag den stora lyckan att hitta min absoluta favoritrökelse och en enormt vacker hållare till dessa stickor. 

Hemkommen från semestern packades väskorna upp, och en hektisk arbetsvecka tog vid. Dessa tvära kast - från ledighet och total avslappning, till att halka tillbaka in i ekorrhjulet fortare än kvickt!! Rökelsestickorna hamnade i lite skymundan.
Häromkvällen när jag kom hem, trött och sliten, men samtidigt uppe i varv kände jag stort behov av att "jorda" mig. Då kom mina fina rökelsestickor väl till pass. Jag satte på lite soft musik, tände lite sterinljus och rökelse. 

Kände hur all stress bara sa "tack och adjö"...

Då kommer äldste sonen ner, vädrar med "nosen"... 
-Vad är det som luktar??  
-Rökelse, svarar jag.
-Alltså, du é ju värsta hippie-mamman!

-Hmmm... Hippiemamma, hur tänker du då undrade jag?
-Ja du gör så konstiga saker; Gör hembränt av maskrosor (är en sanning med modifikation - jag har stoppat maskrosblommor i redan färdig sprit inhandlad på Systembolaget i Simrishamn. Alldeles lagligt alltså!!), du gör äckliga gurgelvatten när vi har ont i halsen och nu eldar du rökelse. Alltså är du en hippie-mamma!

Oj, så glad jag blev. Detta var verkligen den bästa komplimang jag kunde få; en hippie-mamma som gör konstiga saker. Och hans blick och hans tonfall så fullt av kärlek, och ett visst mått av beundran över att ha en mamma med ett sånt stort engagemang för nauren och Moder Jord, och hur vi bäst kan hushålla med hennes resurser.

Och till sist... Dessa fina Nag Champa rökelser och de fina rökelsehållarna kommer från denna vecka att finnas till försäljning på Brunnshälsan. Jag har nämligen lyckats snoka tag på dessa... 
Så vill du joina mig o bli en hippie-mamma, eller kanske en hippie-pappa så varmt välkommen!

                      Lev väl!
                       /Lotta    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar