torsdag 6 juni 2013

Sommarens första...

Den första riktiga sommardagen har vi haft här i Simrishamn idag. De senaste veckorna med rapporter om värmebölja över resten av Skåne och Sverige har verkligen inte innefattat denna lilla snutt av vårt avlånga rike. Helsingborg 26 grader - Simrishamn 14 grader, Lund 24 grader - Simrishamn 12 grader, Umeå 25 grader - Simrishamn 13 grader... Så har det sett ut hela tiden. Svinkallt har vi haft det! Men i dag har det varit riktigt gott. Med solen skinande från en klarblå himmel, 24 grader varmt och så gott som vindstilla har vi avnjutit sommar ute i vår trädgård. 

Kamomill

Jag har planterat, plockat bort ogräs, oljat betongskivan på vårt "utekök", suttit ute i skuggan och skapat fantastiska dofter med mina eteriska oljor. Både oljebaserade parfymer och hydrolat baserade parfymer blev det. Och så blev det årets första bad för min del. Jag blev sist i familjen det här året...


Maskrossnapsen som sattes för en månad sedan är silad och klar, upptappad på fina flaskor och väntar nu på att få inmundigas vid lämpligt tillfälle. Årets första torkade örter är också färdiga och stoppade på burk. Kamomill blev först ut denna sommar.  Gott och rogivande kvällste använder jag detta till, eller att göra ett avkok på att använda som ansiktsvatten vid solsvedd eller irriterad hud.


Jag håller tummarna för att vädergudarna fortsätter på den inslagna linjen de närmaste dagarna också. Jag är ju LEDIG :)!

               En go´kväll vill jag önska er alla!
                                                                    /Lotta

2 kommentarer:

  1. Hihi, jag har suttit här i Helsingborg och gottat mig i värmen. Hoppas ni också får underbart väder, allt blir så mycket roligare så!

    SvaraRadera
  2. Vi har haft många varma och fina dagar såhär långt.
    Men just idag, på min stora dag...då lyser solen med sin frånvaro! Vi får se, de har lovat att det ska klarna upp under dagen. Jag håller tummarna!

    SvaraRadera