söndag 23 juni 2013

Piggelin-piller

 

Den här helgen skulle man kunna tro att jag har ätit piggelin-piller.
Jag har ångat på som en duracellkanin både inomhus och utomhus. Idag har det varit bakning och skåprensning på programmet. Yngste sonen ska ha loppmarknad i min salong under juli månad, och då gäller det att passa på att bli av med alla sina skåpvärmare. Igår hade jag lite roligare saker för mig.

Gårdagen bjöd på vackert väder, och jag passade på att skörda i min örtagård. Det har sannerligen växt så det knakade under tiden jag låg på en solstol och viftade på tårna förra veckan. Oreganon hade börjat anta buskliknande form, timjan likaså. Ringblommorma breder ut sig och låter sina vackra blommor lysa som små solar i allt det gröna och sköna.



Jag älskar ringblommor. Både för deras skönhet och välgörande egenskapers skull. Och årets torkperiod inleddes...


Min ört-tork är en av mina bästa vänner nu på sommaren. På några timmar är blommor och örter torra och fina, med så mycket färg, arom och verksamma ämnen som möjligt bevarade.

När kvällen var kommen kunde jag räkna in tre olika sorters örtsalt, en allkrydda, dragonvinäger samt svarta vinbärsblad, oregano och libbsticka på tork. Också torkad ringblomma redan lagd i en vacker glasburk.


Massor av kryddörter och så lite havssalt...

Som sagt - massor av örter :)...

Mixas till en grön massa...

In på tork i ugnen en liten stund...

Två av salten blev "våta". Det betyder att de känns lite fuktiga, eftersom jag använt naturligt havssalt som i sig själv är fuktigt. Färska örter innehåller ju också vätska. Trots att det aldrig blir riktigt torrt håller det sig fint i minst ett år - saltet konserverar örterna. Och det blir ett fantastiskt gott och vackert salt!

Blåklint, kryddtagetes och gräslöksblomma ger vacker färg

Så nu har jag ca 40 fina små saltburkar som kommer att finnas i min lilla butik, och som jag förhoppningsvis ska sälja när jag ska vara marknadsknalle i Tomelilla i juli :).

Salt värdigt en gourmet!

Hoppas ni alla har haft en fin midsommarhelg. Min har varit riktigt bra!

                           Allt gott!
                            /Lotta

7 kommentarer:

  1. Men så härligt med alla kryddor och blommor!! Förstår att det är en tillfredsställelse att skörda!
    Kan du inte skicka hit några sådana där piggelinpiller:-) Skulle jag behöva så jag får något vettigt gjort här hemma:-))

    Kram Cecce

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men piggelinpulver kan jag skicka ;). Har gjort sånt som jag ska sälja i min butik och på Tomelilla marknad.

      Radera
  2. Ååå vad du jobbar och står i.
    Men då blir det saker gjorda också ;)
    Ser helt underbart ut. Vilka färger!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ´Ja, ibland glimtar det till... Visst är det vackra färger. Och gott blir det...

      Radera
  3. Sv: JA! Jag tycker att det passar sig alldeles utomordentligt och du är ♥-ligt välkommen! :) Återkommer med detaljerna! ♥

    SvaraRadera
  4. Ska du vara knalle? Så spännande! Och roligt!
    Vi var ju "knallar" på Hörby Marknad i fjol.
    Stressigt som attan - men oj, så skoj!

    Lycka till med din framtida (karriär) som marknadsknalle!!

    Kram!

    SvaraRadera