lördag 29 juni 2013

Grand opening



Idag har jag varit på en lavendeldoftande (och smakande) grand opening av ett nytillskott bland Österlens utbud av gårdsbutiker. Min fina vän Carina som har den lilla Lavendelkiosken utmed vägen mellan Skillinge och Ö.Hoby har idag öppnat Lavendelkioskens gårdsbutik. 

Äkta hantverk när det är som bäst

I gårdens lilla uthus eller om det är ett stall har hon inrett den mysigaste lilla gårdsbutik man kan tänka sig, med lavendel som genomgående tema. Egentillverkade tvålar och annan hudvård, torkad lavendel odlad på gården, fina vetevärmare med lavendel, hembakade kakor, lavendelsocker, örtsalt - you name it... Allt härligt finns till försäljning!

Badbomber och lavendelpåsar

Dagen till ära bjöds det på lavendelinspirerad fika...

Lavendeldrömmar och lavendelsockerkaka

Jag tror inte att någon av besökarna från dagens premiär gick tomhänta hem - det funkar liksom inte när man hamnar på ett sånt ställe. Själv slank det med en del hem, tex lavendelpastiller...

Lavendelpastiller...

... men även tvål och ett fårskinn som det helt enkelt bara stod "Lotta" på :). Jag hoppas att Carina hade fullt upp, och att hon är nöjd med sin butikspremiär, och jag önskar henne all lycka med sin lilla butik.

Affärsinnehavarinnan "in action" :)...

Skulle ni möjligtvis ha vägarna förbi så missa inte ett stopp vid denna lilla ekologiska pärla! Här är öppet fred-sönd hela sommaren, och skulle du ha vägarna förbi någon annan dag går det bra att plinga på. Är Carina hemma så öppnar hon. Och skulle hon inte vara hemma så har den lilla kiosken utmed vägen öppet...

Lavendelkiosken
Nu är lördagen på god väg att gå över till att bli söndag, den sista dagen i juni. Fort går tiden och jag ska krypa till kojs. Allt gott önskar jag er alla!

                             /Lotta
 

6 kommentarer:

  1. Vilken dag! Och tack för tipset! Jag ska definitivt se till att besöka denna pärla i sommar. Nu väntar veckor med oplanerade dagar och roadtrips. :)

    Sköt om dig kära Lotta!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt med oplanerad dagar och roadtrips! Hoppas det blir många sådana för dig i sommar :)...

      Radera
  2. Lotta, hoppas ni vill ha husochdjursvakter nästa år igen....;)

    SvaraRadera
  3. Men vilken mysig butik! Vill besöka den känner jag. Måste fråga om Lavendelkiosken, får den stå i fred där eller hur fungerar det?
    Vad tar hon för fårskinnet? Har två redan men skulle gärna ha fler, helst såna där lite mer långhåriga.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, den får vara ifred. Hon har haft den i flera år, och vad jag vet så har det funkat.
      Visst är det underbart med de långhåriga fårskinnen? Det jag köpte gav jag 1850:- för. Ett mycket bra pris - det var ett riktigt stort skinn. Är du på Österlen i sommar så får du ta en tur ut till hennes lilla butik. Du är välkommen till min lilla butik oxå, men där hittar du inga fårskinn :)...

      Radera