lördag 3 november 2012

På begäran!

När jag har kurser och inspirationskvällar brukar jag bjuda på lite fika. Det blir lite olika allt eftersom andan faller på. I torsdags hade jag gjort medelhavsmuffins med örter, fetaost och soltorkad tomat.
Medelhavsmuffins
Dessa uppskattades och recept efterfrågades och utlovades...

För er som var "där" och mumsade i er av dessa, kommer smaken inte att överensstämma med de ni gör utifrån (grund)receptet här under - för som vanligt gjorde jag inte helt efter receptet :)...

MEDELHAVSMUFFINS (6 stora eller 12 "lagom" stora)

4 dl vetemjöl
2 dl durumvete
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
svartpeppar
2 ägg
1 dl oliv- eller rapsolja
2 dl mjölk
1 burk Kesella
3 msk pesto
150-200 g fetaost i tärningar
8-10 soltorkade tomater i olja
½ dl färsk eller djupfryst basilika
torkad rosmarin
flingsalt

Rör ihop mjöl, bakpulver, salt och svartpeppar i en skål. Vispa äggen pösigt i en annan skål och vispa sedan försiktigt ner olja, mjölk, Kesella och pesto i äggsmeten. Rör sedan ner fetaost, tomater och basilika. Rör försiktigt ner allt i mjölblandningen. Skeda upp smeten i muffinsformar. Strö över rosmarin och flingsalt. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.


Behöver jag nämna att det doftade förföriskt i hela huset när jag plockade dessa muffins ur ugnen??

Jag önskar er alla en fortsatt go´lördag och helg!

                          Lev väl!
                          /Lotta 

 

1 kommentar:

  1. Mums så gott! Tack för receptet!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram

    Sv: Ja jag gillar dom hjärtformade efterrättsskålarna jättemycket :)

    SvaraRadera