tisdag 13 november 2012

När det inte blir som man tänkt...

... så får man hitta på något annat helt enkelt!

Jag skulle ha varit i Ystad på möte ikväll, men se det smög sig.
När jag hade hämtat yngste sonen i skolan i eftermiddags så undrade han lite försynt när vi svängt in på parkeringen här hemma ; "Mamma varför ryker det ur motorn"?

Ja det kan man ju undra... Jag tror jag ska bli bilmekaniker i mitt nästa liv, så kan jag vara en elitmamma och svara sonen genast när han ställer sådana självklara frågor! 
Men i detta livet är jag inte bilmekaniker, och lyckades alltsåledes inte ens öppna motorhuven. Hittade inte den lilla spaken... Jag tror minsann att gubben på bilbesiktningen i morse har tagit den, för den fanns där när han öppnade motorhuven. Osså underkände han bilen till råga på allt!!

Så jag fick allt vackert stanna hemma i den stora staden i öster, och vad kan då passa bättre än lite julförberedelser :)??


De där jättefina apelsinerna börjar komma till våra butiker nu, och idag köpte jag en rejäl påse eftersom de inte kostade mer än 7,95:-/kg. Brukar passa på när de är billiga och har fint skal.

Dagens apelsinskörd skivades och håller just nu på att torkas i ugnen. Det luktar fantastiskt av apelsin i hela huset,och jag kan inte annat att få lite jul-feeling :).

På tork...

Det är inget svårt alls, tänk bara på att skiva tunt och i så jämna skivor som möjligt. Lägg sedan ut på ugnsplåt med bakplåtspapper under. Torka i 100 graders värme tills all vätska är avdunstad. Öppna ugnsluckan med jämna mellanrum och släpp ut ångan. Vänd på skivorna när de börjar se torra ut på den sidan som ligger uppåt. Detta tar många timmar! Mina apelsiner har just nu varit i ugnen i ca tre timmar, men är långt ifrån torra än (därför kan jag inte visa någon "färdig" bild i detta inlägg). 

Låt sedan skivorna ligga torrt och luftigt några dagar så att de säkert är helt torra. Förvara sedan i tät burk på ett torrt ställe. Jag själv tycker att det är väldigt vackert att förvara dessa i gamla konserveringsburkar. 

Använd sedan till att dekorera med. Kransar, blommor, julklappar, julgranen, i potpurrier, som bordsdekoration - you name it! Det är bara din egen fantasi som sätter gränser för vad du kan använda dom till. 

Och för er som inte vill/orkar/har tid att själv fixa med detta - välkomna till Brunnshälsan! Där kan ni köpa dom färdigtorkade :).

                          Lev väl!
                          /Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar