lördag 2 augusti 2014

Så enkelt, så gott!


Jag älskar att baka! Bröd, kakor, tårtor - you name it...

En favorit nu i sommar har blivit "vridna baguetter" ur Nya Annas Mat. Ett väldigt enkelt bröd som man rör i hop till i ett nafs, men som vill ha lite längre jästid.

VRIDNA BAGUETTER

6dl ljummet vatten
½pkt jäst
2tsk salt
1,3lit vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke.
 Strö på salt och rör ut jästen i lite av vattnet.
Häll på resten av vattnet.
Tillsätt mjölet och rör om. 
Täck bunken och jäs degen i ca 2 timmar.

Värm ugnen till 250-260 grader. Smörj en bakplåt.
Häll ut den jästa degen på VÄL mjölat bakbord. 
KNÅDA INTE!!
 Det är det som är hemligheten här!
Skär istället (med vass kniv) degen i tre delar och bara forma eller "fös" ihop degbitarna till avlånga baguetter - lika långa som bakplåten.

Mjöla de utbakade bröden lite lätt, vrid dem i spiral och lägg över dem på den smorda plåten. 
Skåra dem med vass tunn kniv och jäs i 10-15 min.

Grädda i den starka ugnsvärmen i ca 15 min.
Sänk värmen till 150 grader och grädda i ytterligare 15-20 minuter.


Som sagt, så himla enkla och så himla goda! 
Jag har även provat att kalljäsa dessa vilket fungerade alldeles utmärkt. Degen gjordes på kvällen och fick jäsa i sin bunke över natten i kylskåpet. På morgonen formade jag bröden och in i ugnen för att gräddas. Vips hade vi nybakade bröd så där på morgonkvisten :).

Så har du inget bättre för dig någon dag - testa dessa bröd!

Ha det gott!

/Lotta
   

2 kommentarer:

  1. Jag älskar att baka matbröd så jag tackar för receptet. Det spar jag till en regnig dag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter hur gott som helst!!! Fast…jag äter ju hellre resultatet än bakar det. ;-)
    sv:
    Ja, det var längesen sist, men kul att du hittat hit igen. :-)
    Ja, det sewr ut som du läst ihop en rätt bra sammanställning av min semester så långt… ;-)

    SvaraRadera