tisdag 12 augusti 2014

Mera Rom


Mera Rom utlovades i torsdags, men så blev det ett Göteborgsinlägg som slank in där emellan.

Mina känslor inför själva staden Rom är minst sagt blandade. Jag tyckte att det var en ganska smutsig och skräpig stad, inte alls lika välhållen som Tallinn som jag besökte för en månad sedan. Mycket grafiti och klotter överallt - på såväl nya som gamla hus och byggnader. Och som sagt, allt detta skräp som låg slängt över allt. Inte utan att man blir lite ledsen över att konstatera att människan är en riktig klant som inte har vett att värna om det som är vackert och genuint.
Den täta trafiken i innerstaden gjorde att det blev bökigt och stökigt, och alla avgaser bidrog sannolikt till den grådaskiga ton som många hus hade.

Men det fanns väldigt mycket vackert att titta på också, ett enormt utbud av Europas historia finns bevarat överallt i stan.

Forum Romanum

Forum Romanum
Givetvis var Colosseum imponerande! Så himla stort och högt det var. Det hade jag inte riktigt väntat mig. Och vilken arkitektur! När man tänker på hur gammalt det verkligen är så kan man inte utan förundras hur man lyckades uppföra detta byggnadsverk.

Colosseums exteriör

Interiör Colosseum

Interiör Colosseum
Men jisses så mycket folk där var! Inte bara vid Colosseum då, utan i Hela stan var nerlusad av tyska ungdomar någonstans i konfirmationsåldern, och dessa drog fram som horder av boskap i hela Rom. I tisdags när vi skulle besöka Vatikanen och Peterskyrkan blev det stopp utanför Petersplatsen. Det skulle vara någon form av stort evenemang för just dessa ungdomar denna dag. Vi blev dock inte helt kloka på vad för sorts evenemang, men det hette "FREI".

Petersplatsen och Peterskyrkan

Den var STOR, Peterskyrkan
Som de turister vi var skulle vi givetvis till Spanska Trappan och Fontana di Trevi. Fontänen var under restaurering och vi såg mest byggnadsställningar (och turister)...

Fontana di Trevi under restaurering
Och trappan, ja de var just bara en tappa - full med turister och byggställningar den också...

Lillebror spänner musklerna på Spanska Trappan

Vackert hus vid Spanska Trappan
Jag kan lova er att det var "svittet" (= svettigt) att traska gata upp och gata ner samtidigt som man trängdes med alla andra som också ville se och fotografera. Temperaturen låg mellan 30-35 grader, och jag gjorde en liten uträkning på att vi måste ha handlat vatten för närmare 300 kronor dessa dagar. Svindyrt var det! En halvliters flaska kostade 2 euro.

Lite glass blev det också för att svalka våra överhettade kroppar. Jättegod glass, men även den snuskigt dyr - 300 kronor för fyra(!) små glassbägare!

God men dyr!
Men till vår stora lycka hittade vi en Magnum glassbar. Där fick man designa sin egen Magnum, vilken smak man ville ha, vilken sorts choklad den skulle doppas i och vilka toppingar man ville ha. Fortfarande inte helt billigt, men betydligt mer moderat i priset än vid föregående glassbarsbesök.

Min glass toppad med brownie, kaksmulor och pistagenötter :)

Mannens glass

En välbehövlig, svalkande paus!


Nej minsann - nu känner jag att detta blir ett evighetsinlägg, så här får bli stopp för idag. Men det betyder att jag måste nog ägna ytterligare ett inlägg åt vår lilla minisemester i Rom. Så för er som vill se mer från denna fina stad - håll utkik, jag åtekommer med mer :).

Ha det gott!

/Lotta  

4 kommentarer:

  1. Vi var i rom på våren och jag upplevde inte alls att det var speciellt skräpigt där. Annars kan det tyvärr vara det i Italien... Men som sagt staden är nog den mest intressant jag besökt och åker gärna dit igen!

    Kul att få läsa om dina intryck av staden!

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med några dagar i Rom och ni verkar ha haft det riktigt gott. Och visst är det intressant att se alla dessa historiska platser. Man riktigt känna historiens vingslag när man står där.

    Fina bilder Lotta och du får skriva hur mycket du vill om er resa, det är bara roligt att se dina bilder och höra dig berätta. :)

    Sköt om dig!

    Kram Charlie

    SvaraRadera
  3. Så många fina bilder! Tack för rundvandringen:-) Har ju aldrig varit i Rom men har en stor längtan efter att åka dit. Hoppas det blir tillfälle snart!!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  4. Så härliga bilder!! Att påstå jag får flashbacks är väl lite överdrivet, med tanke på att det är...26 år sedan jag var där! Jodå, 18 år gammal utforskade jag staden, så jag har i alla fall bilder på alla sevärdheterna du visar men kan väl inte påstå jag minns så mycket egentligen.
    Men jag minns att glassen var god! Maten var god! Och där fanns fantastiskt många VACKRA byggnader!!
    Det var inte alls dyrt som nu, jag tokshoppade (verkligen tokshoppade) både kläder och skor. Tror jag hade 4 par skor med mej hem. Men en sak vet jag, och det är att jag absolut måste dit igen! I vuxen ålder!
    Jag har en bild jag tog på några klasskompisar i Vatikanstaten. När de hoppar på Petersplatsen...så himla läcker bild. Får se om jag kan leta fram den i gömmorna därhemma...

    Kram på dej!
    Och tack för rundvandringen i Rom.
    (Jag minns inte alls det som skitigt, men däremot som totalt livsfarligt i trafiken!)

    SvaraRadera