tisdag 19 augusti 2014

Att förtydliga lite grann


Angående gårdagens inlägg så känner jag att jag måste förtydliga lite grann idag. Jag skrev ju om NÅGON som finns på mitt jobb, och som klagat hos chefen angående att det doftar mycket om mig. Här på bloggen fick jag i kommentarerna förslaget att prata med denne NÅGON. Ett bra förslag, men jag vet inte vem NÅGON är. Det får jag aldrig reda på (har varit med om att NÅGON varit i farten vid andra tillfällen oxå, vet dock inte om det är densamme NÅGON som i just detta fallet). Tråkigt men sant.

Om jag hade visst vem NÅGON är så hade jag kunnat berätta att dofterna som kommer från rena eteriska oljor är inte farliga. De slår inte negativt på andningsapparaten, utan tvärtom kan lindra om man har astma eller liknande. Det är bla så jag använder dem. 

Jag har själv astma och tål inte dofter eller rök. Mår inte alls bra av det. Men då är det syntetiskt framställda dofter vi pratar om. Sådan som finns i all traditionell hud- och hårvård, parfym, kosmetika, städmedel, tvättmedel och sköljmedel. Det är i dessa syntetiskt framställda dofter som komponenterna finns som startar överkänslighetsreaktioner i kroppen, inte i de eteriska oljorna. 
Men det är så, att vet man med sig att man brukar reagera på dofter så är det så att det hjärnan registrerar är ett invant mönster, ungefär så här; Aha, det luktar - då brukar jag få besvär med andningen eller huvudvärk - det innebär obehag och det vill jag inte ha, alltså konstaterar jag direkt att det är inget bra för mig med lukten - för det BRUKAR det ju inte vara.
Om man då istället hade stannat upp och känt efter hur det egentligen känns, så hade kanske reaktionen blivit annorlunda.
Jag säger inte att det måste vara så, men antagligen. Detta hade jag kunnat berätta för NÅGON om denne kommit till mig istället för att gå till chefen, och kanske hade obehaget blivit mindre för alla.

Om jag sedan spånar vidare, och det har inte något med själva doftandet att göra utan mer med själva grejen i sig. Att det funkar på det viset, att när EN människa tycker att något är jobbigt/besvärligt/störande så skall det förbjudas eller tas bort, när det i andra änden är en källa till välbefinnande för många, många andra. Jag förstår inte det riktigt, att negativitet har så lätt att slå rot och göra sin röst hörd i vårt samhälle, och att positivitet ska ha så svårt att ta plats. Så annorlunda världen hade sett ut om glädje, kärlek och positivitet hade varit allas ledstjärnor. Om bitterhet, avund, småaktighet och negativitet inte hade fått luft och näring så att det hade självdött. Så bra det hade varit.
Nu känner jag att jag har luftat detta tillräckligt, och jag konstaterar att utan mina oljor kan jag inte vara. Så är det bara.

 
Annars idag? Jag har varit i Lund i eftermiddag. L har börjat gymnasiet på LBS där, teknikprogrammet med inriktning spelutveckling. Det blir nog väldigt bra - han var så nöjd och glad när jag hämtade honom. Själv fördrev jag tiden på Nova Lund och fyndade lite kläder till sönerna. Osså blev det en ljusstake för 10 kronor till mig själv :)...

Allt gott!

/Lotta
 
 

2 kommentarer:

  1. Det är så trist att många människor är så konflikträdda och istället för att prata direkt med dig och kanske kunna lösa det hela er mellan så hoppar man över det ledet och går till en chef och låter den personen få ta den svåra situationen istället. Trist. Men jag hoppas det hela löser sig på bästa sätt.

    Vad roligt att sonen trivs med sitt gymnasieval. Det betyder så mycket.

    Ta hand om dig Lotta!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Aha, jag trodde du visste vem någon var. Då tycker jag det är väldigt märkligt att chefen bara lyssnar på en och inte tar en dialog. Känns verkligen inte rättvist :-( Hoppas att det ordnar sig!

    SvaraRadera