onsdag 20 augusti 2014

Ett gott samarbete

Förra veckan var bara ett enda långt kalasande. På tisdagen fyllde mina små prinsessor fyra år (men de firades på söndagen innan), i torsdags fyllde mamma 60 år, i lördags var vi på barndop och i söndags fyllde pappa år.

Mamma hade bestämt sig för att fira sin dag med öppet hus hela dagen, och då tyckte hon att smörgåstårta kunde passa bra. 
Det blev ett väldigt gott samarbete i dubbel bemärkelse. Mamma letade fram recept och lade ihop smörgåstårtorna dagen innan födelsedagen, och jag åkte ner till henne och dekorerade tårtorna på morgonen den stora dagen.

Sommartårta med matjessill och lax i fyllningen

Rostbiffstårta med rostbiff och remouladsås i fyllningen

Italiensk tårta med soltorkad tomat, salami och lufttorkad skinka

Tacotårta med kyckling, majs, guacamole och tacosås
Som ni ser så var det inte traditionella smörgåstårtor, utan mamma hade googlat fram recept på lite annorlunda alternativ. 
De blev väldigt uppskattade, och inte en bit fanns kvar. Själv smakade jag inte av dessa eftersom jag har lagt ner det där med vetemjölsätande igen. Jag hade bakat en egen liten smörgåstårta, på LCHF-vis. Helt utan vetemjöl.


LCHF smörgåstårta
Så ända in i baljan god var den! Märktes inte att det inte var "vanligt" bröd i den. Den kommer jag absolut att göra fler gånger. Funkar ju helt perfekt om man vill bjuda på någon som är glutenintolerant också eftersom det är kokosmjöl i den. Receptet hittade jag här.

Strax väntar ännu ett avsnitt av Idol, sedan blir det väl till att masa sig i säng. Jag var uppe och körde L till bussen klockan sex i morse, och det börjar kännas nu :).

Ha det gott!

/Lotta

 

2 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut! Dessutom var alla smörgåstårtorna väldigt snyggt dekorerade vilket betyder mycket!

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga tårtor! WOW! Nu blir jag sugen på smörgåstårta.

    Kram

    SvaraRadera