söndag 17 augusti 2014

Några till...


Som sagt - några bilder till från Rom vill jag bjuda på. Det kan väl passa bra med lite soldränkta bilder en dag som denna när regnet stått som spö i backen, och augusti har känts lite mer som september.



Det fanns väldigt många muséer i Rom, men vi besökte inte något. Vi passerade bla en Andy Warhol utställning som jag gärna hade besökt om vi hade haft mer tid och ork.


Till mannens stora lycka hittade vi denna vackra "tavla" utanför Hard Rock Café...

Mannen försöker imitera Gene Simmons...
 
Våra kameror gick varma, det fanns ju så himla mycket att föreviga. En vanlig syn var denna :)...


... lillebroren och jag med kamerorna riktade mot varandra - lite "battle" liksom :). Som den ansvarstagande storasyster jag är så försökte jag även att inviga honom i bloggfotograferandets ädla konst, och lättlärd är han...


Är man i Italien är det givet att man måste prova nationalrätterna pasta och pizza, så sagt och gjort - pasta ena kvällen och pizza andra kvällen. Jättegott!



För att inte tala om vinet - så himla gott och lättdrucket!

 
Vår tredje och sista dag ägnade vi inte åt någon form av sightseeing över huvud taget, utan vi förvandlades istället till charterturister som tillbringade dagen vid poolen. Hotellet vi bodde på, Aldrovani, kan jag absolut rekommendera. Mycket trevlig personal med god service, fin frukost, rent och snyggt överallt och ett fint litet poolområde. Och så låg det på alldeles lagom promenadavstånd till alla Roms sevärdheter.


Så, nu tror jag att jag är nöjd med min lilla berättelse om vår resa till Rom. Vi var så himla nöjda! Ett stort tack och all kärlek till mamma och pappa som möjliggjorde denna resa för oss! Vad skulle vi göra utan er?

Till sist - det där med skräpigheten jag beskrivit känns inte igen av flera jag pratat med som varit i Rom. Skillnaden är att dessa inte har rest mitt i sommaren, utan på våren eller hösten. Kan det vara detta som är skillnaden? När vi var där var det ju så vansinnigt mycket folk i rörelse överallt. I vilket fall som helst - låt inte detta avskräcka er. Rom är en vacker stad, väl värd ett besök. Kanske bara inte mitt i sommaren om man vill undvika värmeslag och de värsta folkmassorna...

I morgon är det många som återgår till jobb efter sin semester. Även min sista semestervecka är slut idag, men jag inleder med några lediga dagar och börjar inte jobba förrän på torsdag. Inte helt fel ;).

Ha det gott!

/Lotta
 
  
 

1 kommentar:

  1. Säg så här, den italienska städningen och sophämtningen är inte alltid på topp. Men under augusti har romarna själv semester och en hel del går på sparlåga. Tror nästan turisterna dominerar staden.

    SvaraRadera