torsdag 21 augusti 2014

Fixardag

Idag har jag haft en riktig fixardag här hemma. Sådana behövs ibland minsann. Själv tror jag att det är någon form av bortträngningsmekanism som har gjort sig påmind. Jag ska nämligen börja jobba i natt efter nästan fem veckors ledighet, och det vill jag helst inte tänka på. Jag hade LÄTT kunnat vara ledig både fem och tio veckor till.

Alltså har jag gått på som en manisk hamster här hemma idag. Jag har städat, sorterat tvätt, strukit en massa kläder, gjort jordnötsbars, fixat med örter som har torkats. Av en skål med  körsbärstomater som såg lite småledsna ut kokte jag en sjutusans  god tomatsås av, som sedan hamnade i frysen - perfekt att ha i vinterns matlagning. En påse plommon från föräldrarnas trädgård förvandlades till plommonmarmelad med mynta, ska bli spännande att se hur den blev. Plommon och mynta - har ingen aning om de "gifter" sig smakmässigt.

Och så gjorde jag vaniljsocker. Jag brukar aldrig kasta vaniljstänger om jag bara använt fröna. Jag brukar sticka ner själva stången i en burk med socker och låta det stå ett bra tag, sedan kör jag det till ett fint pulver i matberedaren och vips har man ett jättefint vaniljsocker. Äkta vara!

Egengjort vaniljsocker - lätt som en plätt att göra.
 
Nu väntar jag hem mannen som är iväg och hämtar 30kg ekologiskt och gräsbetat oxkött (fina grejer det!), som ska i frysen innan jag ska iväg till jobb. Men det blir nog bra med det också...

Ha det gott!

/Lotta
 

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag var i helgen hemma hos min kära självvalda syster QueenofKammebornia som doftade så gott, och jag fick höra att det var en produkt från dig! Jag blev helt såld på detta, har letat länge efter en parfym att använda men tycker aldrig om det jag hittar i butik. Precis sådär kryddigt härligt vill jag dofta, Inner Godess stod det på flaskan. Jag fick en provdusch och njöt av doften hela dagen. Kan man få tag på dina produkter någonstans? Jag bor i Aspudden, Stockholm. Hoppfulla hälsningar, Ewa (ewa.lundborg@gmail.com)

    SvaraRadera
  2. Åh så roligt att höra att flaskan har kommit fram, och att den används! Och att du också gillar doften :). Jag kan skicka upp en flaska till dig - mailar dig...

    SvaraRadera
  3. Lotta! Jag är så glad för doften, och redan beroende! Tusen tack! Jag kommer att skriva ett inlägg om den idag eller i morgon :) Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir att den passade dig, och att den kom fram!
      Kram!

      Radera