onsdag 4 juni 2014

Österlentur och coola vikingar

Redan onsdag - var tar tiden vägen? Två jobbnätter avklarade och jag är så trött. Nio timmars sömn sedan i måndags morse är på tok för lite...

Citronträd på Apotekarns


Men en liten kort resumé med mååånga bilder från veckans tre första dagar följer här:

I måndags hade jag en kär vän på besök, och vi gav oss ut på en liten Österlentur i örternas tecken.
Vårt första stopp för lite inköp av örter och grönsaksplantor blev på MaKalösa Trädgårdar. Jag ville ju visa min lilla butik oxå :).

Sedan blev det lunch på Apotekarens Café och vedugn. En härlig, krispig pizza i den mysiga medelhavsträdgården.


Ett vitt blåregn - är det ett vitregn då?


Olivträd...

Såna krukor vill jag ha...
Mysiga "Apotekarns Trädgård"
Härlig vegetarisk pizza bakad i vedugn

Sådär alldeles lagom mätta begav vi oss kustvägen västerut och landade här...

Österlenkryddor i Köpingebro


...Österlenkryddor. Då hade vi lämnat Österlen till förmån för Ystads kommun. Efter lite småshopping av ytterligare plantor och annat smått och gott blev vi fikasugna. Närmast till hands låg då...

Olof Viktors i Ingelstorp

...Olof Viktors. En härlig go´fika i solen på deras innergård satt som en smäck innan färden gick åter till Österlens lilla huvudstad igen.


Vacker konst av Eva Rennstam





Mmmm - rabarberkompott...

Efter denna härliga dag följde en jobbnatt. En väldigt bra sådan faktiskt. Skönt att det kan vara så ibland också, att det inte alltid är ett "inferno".

Efter jobb igår morse fick jag allt vackert vänta med att gå och lägga mig. L ska sluta nian, och tradition på hans skola är att niorna tar ett spexfoto innan man slutar. 
L hade bestämt sig för att vara viking. En cool viking. Inte en sån där mesig med hjälm med horn och sånt fick jag veta.
Efter en massiv insats där föräldrarnas (läs min och mannens)kreativitet fick flöda fritt blev det en vikingaoutfit som heter duga. Kruxet vara bara att L inte fixade påklädnaden själv med alla detaljer, därav mitt sena sänggående. Det blev en tur till skolan först, och jag kunde nöjd krypa till sängs vid 10.30-tiden.

Coolaste vikingen!

Det kostar att ligga på topp - jag fick offra ett av mina fårskinn som klipptes i tre delar! Men sonen var nöjd, och fick många uppskattande kommentarer för sin utstyrsel.

Så har jag jobbat ytterligare en natt, sovit till middag, och på det jobbat hela eftermiddagen i lilla butiken.
En massa härliga choklad har packats upp och hamnat på hyllorna.

Håll med - visst är det riktiga piggelinförpackningar?!?
Jättegoda och tillika ekologiska choklad :)
En riktig "tungkryllare"- 92%!!

Och nu är jag som sagt trött. Riktigt trött! Ska försöka masa mig i säng i tid, för det blir ingen sovmorgon i morgon. Mannen fyller år, och jag har en hel del att sköta. Handla present, hämta tårta, laga mat, duka...

Jisses! Jag blir ju ännu mera trött bara jag tänker på det...

 
 Ha en fortsatt go´kväll!

/Lotta
 

3 kommentarer:

  1. Vilken trevlig tur det blev! Så mysiga ställen ni besökte. Bilderna säger verkligen allt!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en härlig dag. Rekommenderar dessa ställen varmt om du skulle ge dig ut på en tur österut. Kram!

      Radera