tisdag 17 juni 2014

Favorit i repris

Ännu en dag med vackert väder här i Skåne (som ren info till er norrlänningar som undrar vart det vackra vädret tagit vägen ;)...).

Förmiddagen ägnades åt att sova efter nattens jobb, och större delen av eftermiddagen har tillbringats i solstolen. Gott!!
Nu ikväll har det blivit lite annat gott - blommiga småkakor, en favorit i repris här på bloggen. Jag har publicerat receptet tidigare, men de är så lättbakade och goda att det tål att upprepas.


BLOMMIGA SMÅKAKOR

5dl vetemjöl
1½dl strösocker
200g smör
Ca 3msk finhackad färsk kryddört
(eller halva mängden torkad ört)

Blanda alla ingredienser till en fast deg. 
Forma till små kakor. Idag gjorde jag rullar som jag skar kakor av, men ibland rollar kakorna till små bollar.
Lägg på bakpappersklädd plåt och grädda i 200 graders ugn i 8-10 minuter.
Vilken kryddört ni använder sätter endast fantasin stopp för; citronverbena, citonmeliss, citrontimjan, myntor av olika slag, rosenblad från doftande rosor, lavendel, salvia....
I dagens kakor hade jag citronverbena och After Eight Mynta.

Kakorna är tänkta att avnjutas av fotbadare under morgondagens föreläsning som jag och Karin från MaKalösa Trädgårdar ska hålla tillsammans. Hoppas på vackert väder då också så vi kan vara ute, mitt ibland alla kryddor och blommor - det blir liksom en sån himla go´känsla då. 

Jag önskar er alla allt gott!

/Lotta 

4 kommentarer:

  1. Vilka underbara sommarkakor!
    Vädret ja...
    I går hade vi 5 grader på morgonen.
    Idag har vi i alla fall sol. Men det blåser höstvindar :(
    Tur att man snart ska utomlands/Skåne :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Perfekta småkakor att bjuda på i kolonin minsann!
    Och att det är kvalité på dina saker visste jag ju redan men
    får ytterligare bevis här ovan :)
    Kram och ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Underbart väder har vi verkligen haft! Tills idag. Idag känns det som...höst. Fast säg inget om det till norrlänningarna! :)

    Kram från mig!

    SvaraRadera
  4. Carita Svensson19 juni 2014 kl. 13:12

    Tusen tack Lotta och Karin för en härlig och inspirerande kväll med fotbad, föreläsning och fika! Skön midsommarhelg önskar Carita och Annika

    SvaraRadera