torsdag 19 juni 2014

Lille midsommarafton

Lille midsommarafton, det måste ju vara idag det - eller hur? Vi har i alla fall firat det här hemma ikväll, med lite gott att äta, dock inte att dricka för min del (jo vatten förstås, och det är ju gott det också). Ska hämta S vid tåget nu ikväll...


Anledningen till kvällens middag med lite "extra allt" är att jag skall fira större delen av helgen jobbandes på natten och sovandes på dagen. Tredje storhelgen inom loppet av ett par månader, påsk, pingst och nu midsommar. Jag är en jäkel på att fira jag!!

Grillat med lite allmänt plock är en absolut favorit just nu, och så fick det bli även en kväll som denna. Och jag säger bara GRILLAD SPARRIS!! Jag kan just nu inte få nog av detta. En riktig delikatess!


I övrigt idag tycker jag mest att jag farit runt som en yr höna, och inte fått så mycket gjort. Startade dock dagen med en löptur i skogen, och det gick lite lättare idag. 3,5 km, så det blev några meter längre än sist också :).
Och så har jag silat årets flädersaft och årets maskrossnaps.

Kommer ni ihåg att jag i slutet av april satte snaps på maskrosblommor?
Så här såg det ut då...


Nu har de "gottat" till sig i vodka i nästan två månader, och idag såg de ut så här...


Kanske inte lika gula och fina, men färgen har hamnat i "drickat" istället för på blommorna. Och den färdiga "produkten" har ni här...


Hur den smakar? Inte en aning - jag dricker inte snaps. Men mannen gav det fullt godkänt även denna gång.
Man kanske om jag tillsätter en skvätt socker skulle jag kunna smaka, då blir det lite som en likör istället. 


I morgon är det midsommar, och vi håller väl alla tummarna för vackert väder i hela landet. Jag passar på att önska er alla en riktigt härlig midsommar. Ta´t lugnt med snapsen och grodorna bara ;)

/Lotta

5 kommentarer:

  1. Snapsen ser i alla fall väldigt vacker och fin ut! Själv väljer jag gärna något smaksatt med svarta vinbär... Annars blir det nog mest att jag dricker vin till maten!

    Nåja, jag önskar dig och familjen en härlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller mig också till vin när tillfälle ges :).

      Radera
  2. Hmmm jag måste säga att jag är lite skeptisk till den där snapsen. Såg sådär ut...:) Sen å andra sidan, när jag dricker snaps föredrar jag de där mörkare varianterna - gammeldansk, jägermeister el dyl. Kanske därför.
    Hoppas att du hade en fin midsommarhelg, trots ditt eviga jobbande!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag överlåter det där med snapsdrickandet till andra oavsett om det är mörk eller ljus dricka i flaskan :). Tacka vet jag vin!
      Visst har jag haft en bra midsommarhelg trots jobb :).

      Radera
  3. Glad midsommar på dig kära Lotta och vad mycket gott ni åt på Lillemidsommarafton. Jag hoppas att jobbhelgen har gått bra och att lite välförtjänt vila väntar runt hörnet?

    Ta hand om dig!

    Kram

    SvaraRadera