lördag 4 oktober 2014

Smoothieutmaning


Pia som driver den fina bloggen Kammebornia startade tidigare i veckan en smoothieutmaning där hon uppmanade oss läsare att berätta om goda smoothies som vi gör. Såklart måste jag nappa på denna utmaning.

Yngste sonen går i skolan åtta mil hemifrån, och måste upp tidigt för att komma med bussen. Är man 16 år står inte frukost överst på prioriteringslistan, utan han föredrar att sova så länge som möjligt. Då har frukostlösningen blivit just smoothie.
Jag har köpt en sån där liten mixer "to go", alltså man blandar i samma behållare som man sedan bara byter lock på och sedan kan ta med sig.
På kvällen lägger jag lite turkisk yoghurt, en banan, lite frysta blåbär och hallon och ett kryddmått probiotika i behållaren och ställer in den i kylen, och på morgonen mixar L ihop det, byter lock och packar sedan sin smoothie med sig i skolväskan, och sedan kan han äta sin frukost på bussen eller när han kommer fram till skolan. Helt perfekt!

Själv gjorde jag en tokgod smoothie tidigare i veckan (det är den som är på bilderna i dagens inlägg). Lite "meckigare" att göra, men ack så värt det.
Jag hade lite halvsunkiga grönsaker i kylen som jag inte ville slänga. 
Två rödbetor, en morot, ett päron, en halv citron och en bit ingefära körde jag i råsaftcentrifugen. Juicen som blev av detta körde jag i mixern tillsammans med en avocado och en liten påse babyspenat tills det blev en alldeles slät smoothie. Jösses så god den blev! Söt, syrlig och alldeles len i munnen. Full av liv liksom.


Vill ni läsa mer om smoothieutmaningen kan ni göra det här. Vill du också vara med så vill Pia att du inkommer med ditt bidrag senast imorgon.

Ha en fortsatt fin lördag!

/Lotta
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar