måndag 20 oktober 2014

Chokladtryffel


I lördags hade jag ett sådant sjukt sug efter "gott". Ni vet ett sånt sug som kan göra en helt galen. Eftersom jag är en sockerråtta av absolut värsta graden är det bäst att jag undviker just socker. Ibland går det bättre och ibland går det sämre. Just nu går det sämre. Väldigt mycket sämre...

Men åter till lördagen. Jag fick en mindre snilleblixt, och kom på att jag kunde ju testa att stävja mitt sug med chokladtryffel. Sagt och gjort! Mörk choklad, honung, vispgrädde, salt och smör - allt åkte fram i en hast. Ner i grytan och sedan in i kylen. Resultatet blev de lenaste av tryfflar, så himla "chokladiga", men inte så väldigt söta. De stillar suget, och är ruskigt goda!


Jag hackade 80g 70% choklad och 20g 92% choklad. Kokte upp 0,75dl vispgrädde med 1tsk honung. Blandade ner chokladhacket, en LITEN nypa himalayasalt och 1tsk smör i den varma grädden. Rörde tills allt hade smält ihop till en härlig chokladsmet. Droppade då i sex droppar eterisk olja av apelsin, och duttade i lite kanelpulver.
Sen klädde jag en liten ask (ca 10x15cm ca) med bakplåtspapper och hällde upp smeten där i. Lät det stelna, skar i små rutor som jag sedan rullade i kakao och kanel som jag blandat samman. Lätt som en plätt :)!


Man kan smaksätta med vad man känner för, eller låta tryfflarna vara helt neutrala. (Eteriska oljor är väldigt bra att ha hemma i köket och använda som smaksättare. Apelsin, kanel, mynta, citron, lime, kardemumma och citrongräs är oljor som jag brukar använda i mat och desserter).
Vill man ha mer smak så droppar man i mer eterisk olja och mer kanel, vill man ha mindre smak så bara minska på mängden. Det är du som bestämmer.

Förresten, måste skryta lite - fatet som tryfflarna ligger på har jag själv gjort. Jag är själv mycket nöjd med det! En av de få saker som inte blivit snett och krokigt, eller som jag saboterat när jag glaserat det :)...

Ha det gott!

/Lotta

4 kommentarer:

  1. Grattis till stillat sötsug, goda tryfflar och ett väldigt fint egentillverkat fat! Det gjorde du bra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja ibland lyckas man bättre :)...

      Radera
  2. Sötsuget kommer väldigt sällan här men nån gång är det gott med godis. Jättebra recept som jag ska spara till rätt tillfällle.
    Fatet är SÅ snyggt, du är duktig!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Var du glad att du sällan har sötsuget på besök - här är det allt som oftast...

      Radera