måndag 16 september 2013

Meditativt

Återhämtning - grön, vacker och vilsam

Idag har jag varit på keramikkurs igen, och jag kan säga att jag är nyförälskad. Kär i den lilla degklumpen som så villigt låter sig formas av mina händer. 

Tio kvinnor. Djup koncentration som ibland blandas med lite småprat. En kreativ men rofylld miljö att bara vara i. Det är något meditativt över det hela, bearbetningen och formandet av leran.

Ungefär det samma känner jag när jag pysslar och donar med mina örter. Planterar, vattnar, pratar med dom - kanske rentav sjunger en liten trudelutt, skördar, bereder, torkar. Meditativt, med en känsla av att vara fullständigt närvarande. Återhämtning för själen.

I veckan väntar ännu mer återhämtning - och meditation. I morgon åker jag iväg till det lilla torpet i skogen igen. Näst sista kursavsnittet i den tvååriga pedagogutbildningen jag går. Guidade meditationer står på schemat - roligt och spännande, men oerhört tufft. Det blir nog mer än en runda i den känslomässiga torktumlaren...

En fin vecka vill jag pass på att önska er alla redan idag. På måndag är jag tillbaka - och då ses vi igen!

                            /Lotta

9 kommentarer:

  1. Vad kul att du trivs så bra på keramikkursen. Verkar vara ett härligt sätt att koppla av på.
    Ska bli spännande att höra om hur veckan ha varit. Guidade meditationer låter intressant...
    Önskar dig en finfin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter härligt Lotta och här sitter jag och får världens längtan efter att gå en keramikkurs jag också. Men det får nog bli till våren för nu har jag en fotokurs som väntar. Förhoppningsvis roligt det med. :)

    Ha nu en fantastisk vecka och lycka till med allt spännande som väntar!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Så härligt det låter, en lisa för kroppen och knoppen. Ha en riktigt fin vecka och kram till dig

    SvaraRadera
  4. Vilken spännande vecka du har framför dig! Insup nu allt som du bara kan!

    SvaraRadera
  5. Låter spännande och roligt på samma gång! Hoppas du hade det bra!
    Kropp och själ hänger i hop så det är nog så viktigt med återhämtning! Jag "vilar" när jag bakar...hur konstigt det än låter!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  6. Önskar dig också en finfin vecka <3
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag önskar dej en underbar vecka!
    kram

    SvaraRadera
  8. Låter så mycket...du!
    Tror du får en toppenvecka! (Fast den är ju snart slut...!)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. kan bara hålla med när det gäller att arbeta med lera. Det är något speciellt...

    SvaraRadera