söndag 8 december 2013

Örter och julskyltning

En underbar liten sol i decembermörkret
I somras handlade bloggen mycket om min lilla örtagård, vad jag odlade, hur det växte och vad jag använder alla örterna till. Efterhand som höstmörkret sänkt sig så blir det mindre fokus på örterna - de som är färska i alla fall. 
Nu är det alla de örter som jag torkade och lade i vinäger som används mest. Men i år är det fortfarande möjligt att använda färska örter fortfarande, trots att vi är en bra bit på väg in i december.

Dagens bilder här på bloggen tog jag här hemma i trädgården i söndags, den 1:a advent. Bland annat den underbara lilla ringblomman som i ensamt majestät lyser gul och glad i den annars så mättade färgskalan i odlingsbädden. 
Tänk er - en blommande ringblomma den 1:e december! Tider är verkligen ur led...

Isop 2013.12.01

Oregano och rosmarin 2013.12.01

Salvia och vinterkyndel 2013.12.01

Persiljan (fortfarande monster-stor), timjan och rosmarin 2013.12.01
Stormen Sven friserade dock persiljan en del, så numera har den liksom "mittbena" och en lite mer liggande look.
Men håll med om att visst är det fantastiskt att i december månad fortfarande kunna skörda färska örter! Och än så länge har vi undsluppit snö i denna lilla hörna av vårt vackra landskap. Inte mig emot...

2:a advent har regnat bort här hemma. Årets julskyltning hade flyttats till denna helg. Tråkigt för stadens handlare att de har vädrets makter emot sig vartenda vart eviga år. I år var det tänkt att julskyltningen skulle bli något alldeles extra, med ny belysning och en julinstallation på torget.

Ja, kanske var det vädret som gjorde att julkänslan inte ville infinna sig, men jag tror att om man hade tänt ljusen i de nya juldekorationerna som pryder stadens lyktstolpar så hade det genast blivit mysigare. Konstigt med släckta lampor vid en julskyltning...

Gällande julinstallationen på torget är väl åsikterna många. Genast är elaka tungor i farten på sociala medier där missnöjet vädras friskt. Själv tycker jag väl att den var lite rolig, men att den såg ensam ut (har tyvärr ingen bild på den). Det är en stor konformad installation som ser ut som en halmgran. 

Som med all konst så är det så att skönheten ligger i betraktarens öga, och väljer man att se något som fult så blir det ju också fult i ens ögon. Men man skall inte glömma att det är en grupp människor som har lagt ner mycket tid, kraft och energi för att skapa något som man från hjärtat tror, vill och önskar ska bli något som förstärker vår lilla stad på ett positivt sätt. Om man nu tycker att dessa har misslyckats, så glöm inte att de är också människor - med känslor!

Så ni Simrishamnare som läser detta - nästa gång ni passerar denna "skitfula" gran som ni hoppas att någon ska bränna upp, utmana dig själv att titta på granen med andra ögon. Försök se människorna och tankarna bakom...

Som vanligt blev dagens inlägg långt. Jag kan visst inte skriva korta inlägg, men titt er som orkat igenom hela vill jag önska en fortsatt fin adventssöndag.

/Lotta

1 kommentar:

  1. Kloka ord... så mycket bättre att försöka se positivt på saker och ting. "Optimisten har lika ofta fel som pessimisten, men han har betydligt roligare" :)
    Ha en fin måndagkväll!
    Kram

    SvaraRadera