onsdag 3 december 2014

Tillbaka i Tallinn


Då har jag varit tillbaka igen,iden där staden och det där landet som ligger mig så varmt om hjärtat. För fem månader sedan i 25 graders värme och sommarskrud, och denna gång i sin vackraste vinterskrud och betydligt svalare. Närmare bestämt -16 grader. Det är Estland och Tallinn jag pratar om.


Och jag kan lova er - min kärlek från i somras sitter i, och är lika stark. Denna underbara stad och detta fantastiska folk! Jag säger det ännu en gång - har ni aldrig varit där så åk dit!
Denna gång var det stadens julmarknad som var målet, och jag blev inte besviken. En mysig liten marknad på stadens torg, som verkligen andades jul. En doft av mat och glögg blandat med snö, granar och julmusik gjorde att julstämningen verkligen infann sig. Till och med Tomten träffade vi :)...




I somras trängdes uteserveringarna med varandra på gator och torg, men nu var det insidan av caféer och restauranger som fick besökas istället. Och det blev ganska många sådana besök. Med så många minusgrader behövde vi tina upp med jämna mellanrum, och många muggar varm choklad, glögg, mulled wine och Irish Coffe slank ner (dock inte det sistnämnda för min del). Caféer och restauranger är så otroligt mysiga så ingen av oss hade något emot dessa "nödstopp".









Ja ni ser själv - vi hade ett tufft jobb att värma oss, men det vara bara att härda ut ;).

Den medeltida andan rådde i Gamla Stan precis som i somras, och bredvid gamla rådhuset ligger en väldigt speciell restaurang med tillhörande affär. Man skickas många hundra år tillbaka i tiden när man besöker någon av dessa. I affären kan man hitta en massa smått och gott, alltifrån kryddor och örter till medeltida kläder och bruksföremål.

I "Olde Hansa" butik

Till och med medeltida skor gick att köpa
 
Restaurangen, "Olde Hansa", besökte vi i lördags kväll. Så himla mysigt och annorlunda, alltifrån inredning till mat på menyn. 
Allt gick i medeltida anda, såväl mat, musik, personalens kläder som inredning - till och med toaletterna. Inget elektriskt ljus, utan bara levande ljus överallt.

Vackert med ljus över allt

Rummet vi fick sitta i

Trappan upp till översta matsalen

Menyn

Min middag; anklår med spelt, saffranssås, surkål och rödlöksmarmelad

"Damernas" på medeltida vis

Handfatet på toaletten
Reser ni till Tallinn någon gång och skulle vara sugna på att äta björn, så missa inte denna annorlunda restaurang, den är liksom ett litet resmål på resmålet om man så säger...


Förutom en massa gott att äta och dricka blev det en del shopping, och så hade vi även glädjen att få träffa våra estländska vänner, vår "familj". Även en del nya bekantskaper blev det. Dessa underbara människor som gör mig alldeles varm i hjärtat! Jag hoppas att de vid något tillfälle kommer hit till Sverige, så att jag får möjlighet att återgälda deras omsorger.

16 minusgrader ute och vårt hotellfönster var så här vackert på morgonen

Så i måndags kväll när vi landade på Kastrup var ännu en hjärtevärmande, rolig och på alla vis bra resa till sin ända. Jag var så nöjd, och så tror jag även att resesällskapet var. Ett litet smolk i glädjebägaren var att vi bara fick med oss en resväska hem. Den med mannens whiskey och pågarnas presenter hade visst fastnat på flygplatsen i Tallinn. Förhoppningsvis kommer den idag, då necessären med bla mina mediciner finns i den. Förvisso inga akut nödvändiga sådana, men de är ju liksom bra att ha...

Dagen idag har bjudit på tidigt pass i gymmet (06.20), en snabb tur till butiken, ett tandläkarbesök (inga hål - jippi!), lussebullebak och så lite "julifiering" här hemma.

Ha det gott!

/Lotta

 

3 kommentarer:

  1. Åh, det ser verkligen mysigt ut! Har aldrig varit just på andra sidan Östersjön men ditt inlägg gör mig verkligen sugen!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jag har under många år längtat att få komma till Tallinn och jag SKA dit nån gång. Nu har jag ju dessutom fått några tips från dig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Tack för ett mycket trevligt blogginlägg som spädde på min dröm om att komma dit en gång i tiden. Jag har bara hört gott om resmålet tidigare. Helgkram Bosse

    SvaraRadera