torsdag 18 december 2014

Enklaste risgrynsgröten


December är verkligen månaden när "tomtegröt" är en basvara i vårt kylskåp. Alla i familjen gillar det - mer eller mindre i alla fall. Minst en gång i veckan kokar jag en gryta med gröt. 
Receptet jag använder mig av är ett gammalt recept som jag fick av min mormor för många år sedan. Hon kunde sin sak när det gällde mat min mormor! (Hon kunde väldigt mycket annat som var bra också...)

När man använder sig av det här receptet så slipper man röra armen halvt ur led, och man behöver inte oroa sig för att det ska koka över eller brännas. En liten stund får man passa och röra, men det är inte så många minuter.

RISGRYNSGRÖT

2kkp (kaffekoppar - ej muggar!) risgryn
1lit ekologisk gammaldags mjölk
En klick ekologiskt smör (ca 25g)
1 kanelstång
Vatten

Häll de torra risgrynen i en gryta. Häll över vatten så att grynen täcks. Lägg i kanelstången och smörklicken. Sätt på plattan och låt vattnet koka in, det tar några minuter. Häll i mjölken. Låt koka upp under omrörning (det är här själva rörandet och passningen kommer in...). 
När det kokt upp, ta bort grytan från spisen och ställ på en träskärbräda eller ett korkunderlägg. Bädda in grytan med lock på under en filt eller en stor badhadduk i frotté. Låt stå så i några timmar. Jag brukar röra om lite då och då. Ibland behöver gröten spädas med lite till mjölk för att inte bli för tjock. Salta och sockra efter behag när gröten är ljummen.

 
Ni ser - plättlätt! Det sköter sig nästan alldeles av sig själv, och man kan spara energi genom att använda spisen och ugnen minimalt. Gröten lagar liksom sig själv i eftervärmen där under filten eller badlakanet.
Kanske något att testa nu i gröttider :)?

Ha det gott!

/Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar