lördag 26 juli 2014

Nu är tiden


Juli lider mot sitt slut samtidigt som min första semestervecka är avklarad. Och jag njuter! Så ända in i baljan minsann. Av min ledighet. Av vädret. Av familjen. Av all grönska runt omkring mig, ja jag njuter praktiskt taget av det mesta just nu.


De lediga dagarna och det vackra vädret har gjort det möjligt att skörda örter för kommande behov. Jag pysslar, plockar och doftar. Mycket av örterna har hamnat till torkning, men en del har också i vanlig ordning hamnat i olivolja.





Lavendel och ringblommor ligger nu och vilar fint i vackra glasburkar. Fram åt höstkanten ska de silas ifrån, för att sedan bli de finaste av bivaxsalvor. Men fram tills dess är det daglig tillsyn som gäller - lite omrörning var dag för att växtdelarna inte ska bli dåliga och mögla. Som sagt, lite pyssel men ett väldigt kärt "besvär".

Idag är det lördag, och jag är i ett kravlöst varande. Solen har inte riktigt bestämt sig om den tänker titta fram riktigt eller ej. Tänker den vila bak molnen så blir det lite kokning av salva och blandning av ansiktsolja, annars så är det solstolen och en spännande bok som gäller. Ikväll vankas restaurangbesök och umgänge med goaste vännerna.

Nu är tiden att njuta!

/Lotta

2 kommentarer:

  1. Ja, nu är det härliga dagar minsann :-)

    SvaraRadera
  2. Va!? Har du andra vänner som du brukar gå på restaurang med? ;)
    Kram och tack för att du kom i söndags. Jag hade en kanon kväll!

    SvaraRadera